Recenze: Užívej si, co to jde

Woody Allen si jako vždycky dělá legraci ze vztahů, ovšem tentokrát na to jde docela nekompromisně a bez slitování s nebohými balíky z Jihu. Servíruje nám méně romantiky, ale o to více drsného humoru.

Slavný režisér a herec Woody Allen se ve svém nejnovějším díle rozhodl trochu bilancovat, trochu se naštvat na svět kolem sebe a hlavně se rozhodl, že zde nebude hrát, což snímku „paradoxně“ hodně prospělo.

Hlavním hrdinou Užívej si, co to jde je Newyorčan Boris Yellnikoff, zestárlý vědec, nihilista a celkově postava nepříliš dobře naladěná. Se ženou se rozvedl po nepovedeném pokusu o sebevraždu, kamarády spíše než co jiného uráží a když učí malé děti hrát šachy, neobejde se to bez nadávek, pohrdání a dokonce i mírného násilí. O to je překvapivější, že tenhle nesympatický zahořklý chlapík vezme do svého bytu naivní husičku z jižanského zapadákova jménem Ráj jen proto, že dojela do velkého města a zjistila, že nemá peníze ani představu, co bude dělat. A je pak skoro zázrak, že vždy povýšený Boris nalezne v hloupoučké Melody další životní lásku, ať už jsou jeho záměry jakékoliv (a sex mezi nimi kupodivu není). Jenže idyla nadávání na život a poučování partnera se začíná hroutit ve chvíli, kdy se na prahu objeví až nezdravě pobožná tchýně, z níž by měl George Bush bezesporu radost.

Film stojí a padá s Larry Davidem v roli Borise. Ne, že by Evan Rachel Wood nebyla v roli Melody roztomilá, ale veškerá energie zkrátka sálá z Borise. To on má ty nejlepší vtipy, kterými se strefuje do všeho, co se mu nelíbí, on je skutečným (anti)hrdinou tohoto snímku, a dokonce si dovoluje promlouvat k divákům, a prozrazovat tak, že ví, že je ve filmu!

Břitká a překvapivě drsná (tedy pokud jste z venkova, případně věřící) komedie ovšem začne klopýtat ve chvíli, kdy Boris zmizí z plátna a celá ta absurdně vytvořená fraška musí fungovat bez něj. Chvíli to jde, chvíli ne, a ke konci je bohužel Boris tak trochu odsunut na vedlejší kolej. Ze skvělého pocitu pak zůstává jen dobrý, nicméně kvůli těm neomaleným a vtipným hláškám film rozhodně stojí za zhlédnutí. Borise bych za souseda nebo nedejbože kamaráda určitě nechtěla, ale v kině se s ním ráda zasměju.

Larry David v hlavní roli
šílenost, s jakou je vystavěn scénář
scéna, kdy Boris poprvé osloví diváky
drsnost některých vtipů
že je Allen tak otevřený

konec filmu prakticky bez Borise
postupně upadající tempo
že se Allen ze své nenávisti vyřve už v první polovině

Hodnocení: 70%

Whatever Works, USA, Francie 2009, 92 minut. Režie: Woody Allen. Hrají: Larry David, Evan Rachel Wood, Patricia Clarkson, Ed Begley Jr., Henry Cavill, Olek Krupa, Jessica Hecht, Michael McKean, Yolonda Ross.
Premiéra: 13. května.

27.5.2010 12:00| autor: Aneta K.