Recenze: Twilight sága: Rozbřesk – 1. část

Bella si konečně vzala svého upíra, společná noc ale nezůstane bez následků. Co na to Jacob? A co na to nový režisér?

Twilight sága ještě nekončí. Sice už se na plátno dostává poslední kniha, ale pod vzoru Harry Pottera zatím jen její první půlka. Naštěstí na filmu to není moc poznat. Jeho zápletka sleduje jednu linii od svatby přes líbánky na romantickém ostrůvku v Brazílii po obvyklý následek společné noci. S ním počítaly miliony fanoušků série, nikoli hlavní hrdinové. Křehký mír mezi upíry a vlkodlaky je najednou rozvrácen a s novou situací se musí všichni vypořádat zase zpátky ve svých severoamerických lesích. Pořádné finále tedy nechybí a navíc bude pořádně krvavé.

Takový příběh zaručuje dostatek času s hlavními protagonisty (žádné zmizení Edwarda na půl filmu, jako ve dvojce) a spoustu romantiky i dost upírských a vlkodlačích prvků, kterými se Twilight odlišuje od jiné červené knihovny. Problém je, že velká akce přijde až na konci. A když je v tomhle světě klid, až moc hlasitě jsou slyšet dialogy, které jako obvykle patří k nejslabším částem.

Twilight sice dosud s každým dílem měnil režiséra, ovšem kromě předlohy zůstala vždy stejná i scénáristka. A zatímco režiséři se do strašidelné pohádky pro emo holky snaží vnést nějakou energii a nadsázku, Melissa Rosenberg nechává postavy, aby si vylévaly srdce, slzely dojetím a vrhaly útrpné pohledy za doprovodu zaměnitelných pop songů, kterých se tu naseká dost na celé album.

Nový režisér Bill Condon, který má za sebou homo-drama Bohové a monstra, životopis sexuálního průkopníka Kinsey a soulové Dreamgirls, si s ošemetným materiálem neporadil s takovou lehkostí jako předchozí David Slade. Jeho dobré scény, především ty, které svět vnímá z pohledu Belly, obklopuje řada ne tak povedených. Ty kromě banálních replik či podivných rozhodnutí škrtí i stále velmi digitální triky. Jak může být dramatická třeba scéna, kdy se Jacob vyřadí z vrhu svých blízkých, když v ní na sebe všichni vrčí jako velcí dabovaní vlci z pohádky, jejichž herecký projev je ještě neživotnější než ten Taylora Lautnera?

Vzhledem k tomu, že stejný tým včetně režiséra zůstal i na opravdu poslední díl, minula šance, že z Twilightu by někdo mohl filmařsky vytáhnout ty metafory o dospívání, které tam tolik fanynek musí intuitivně cítit. Tak doufejme, že nás příští listopad čeká aspoň dost akce.

The Twilight Saga: Breaking Dawn – part 1, USA 2011, 111 minut. Režie Bill Condon, hrají Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Billy Burke, Kellan Lutz, Peter Facinelli, Elizabeth Reaser, Nikki Reed, Jackson Rathbone, Ashley Greene. Premiéra 17. 11. 2011.

Hodnocení: 40 %

16.11.2011 12:00| autor: Aneta K.