Recenze: Titanic 3D

Velkolepý film o velkolepé lásce a velkolepé katastrofě vplouvá znovu do kin, dobýt zpátky titul komerčně nejúspěšnějšího filmu všech dob.

Na přelomu let 1997 a 1998 to byl hit, před kterým se nedalo schovat. Víc než tříhodinová rozmáchlá romance na pozadí jedné z největších námořních katastrof dějin poopravila představy o potopení Titaniku, raketově vynesla kariéry Leonarda DiCapria a Kate Winslet ke hvězdám, stvrdila pověst Jamese Camerona jako technického průkopníka, vyrovnala rekord v počtu získaných Oscarů (11). Taky vydělala rekordně nejvíc peněz na lístcích za kino, dokud Cameron nenatočil Avatar. A za tou hromadou peněz se skrývala i hromada slz, které při sledování téhle monumentální emotivní podívané prolili ti, co se do ní zamilovali.

Dnes do kin vplouvá Titanic znovu, v rámci stoletého výročí tragédie, která pořád nepřestala fascinovat.  A taky jako další splněný sen Jamese Camerona, fanouška 3D. V roce 1997 ještě neexistovala správná technologie, dnes se naopak hity začínají do kin jako trojrozměrné vracet. Ale Cameron zase dokazuje, že v tomto proudu pluje daleko vepředu.

Překlop Titanicu z 2D do 3D dopadl úspěšně, ostatně trval rok a známý perfekcionista Cameron na něj osobně dohlížel.  Podobně jako Avatar pracuje nový obraz hlavně s hloubkou, takže třeba scény, v nichž Rose čelí hlubině Atlantiku, vypadají teď o dost působivěji. Jen výjimečně musíte „uhýbat“ před nějakým trámem, které náhle vytrčí z kraje obrazu. Občas musíte snést rozmazané hlavy nedůležitých lidí v popředí, přece jenom při natáčení Cameron ještě s 3D nepočítal. Dopředu obraz vystoupí jen v závěru, kdy Titanik zanechal na hladině místo sebe moře zmrzlých obětí.

Za tohle vylepšení působivosti a velkoleposti filmu u nás musíme akorát zaplatit českým dabingem (aspoň tím původním, ještě z časů „home videa“). Titulková verze není, v tříhodinovém 3D by asi bylo jejich čtení i náročné na oči, ale české hlasy nedokážou úplně zachytit všechny emoce a mírně zážitek kazí.

Jinak je Titanic 3D stejně krásný jako kdysi. Některé dialogy jsou banální, některé zvraty vyžadují shovívavost, úvod se rozjíždí pomaleji. Ale nic výrazně nezastaralo, naopak Kate Winslet tu ještě byla ochotná vypadat plnokrevněji a Leonardo DiCaprio tu působil jako hubený šťastný kluk. Přitom už oba měli talent, který jim od té doby pomohl mezi nejuznávanější herce své generace.

Titanic je pořád čistokrevná a obdivuhodně udělaná velká romance o dívce, která prožila lásku, která jí pomohla přežít nejen jednu obrovskou tragickou katastrofu. Skoro dokonalý hollywoodský doják, který má největší sílu v ztemnělém kině, kde můžete nepozorovaně plakat, a na velkém plátně, kde můžete dosyta obdivovat, jak obrovskou a luxusní podívanou dokázal Cameron zkoordinovat.

Titanic, USA 2007 (3D konverze 2011), 194 minut. Režie James Cameron, Hrají: Kate Winslet, Leonardo DiCaprio, Billy Zane, Kathy Bates, Bill Paxton, Gloria Stuart, Frances Fisher, Bernard Hill, Jonathan Hyde. Premiéra 5. 4. 2012.

Hodnocení: 90 %

4.4.2012 12:00| autor: Aneta K.
štítky: 3Dfilmtrhák