Recenze: Tintinova dobrodružství

Steven Spielberg se vrací ke svým začátkům, adaptací slavného belgického komiksu o neohroženém reportérovi, jeho chytrému psíkovi a opileckém námořníkovi. A vyšel mu z toho Indiana Jones pro děti všeho věku!

Po prvním traileru jsem se bála, že Tintin dopadne jako, když si Robert Zemeckis hrál s počítačovou animací snímanou z pohybů reálných herců v Polárním expresu. Ostatně Steven Spielberg už přece dlouho rodinnou podívanou jako kdysi nenatočil, když nepočítáme čtyřku Indiana Jonese. A jeho kolega, který mu s Tintinem pomáhal, Peter Jackson, od Pána prstenů taky zůstává dost dlužen své pověsti vizionáře velkolepých dobrodružství. Naštěstí nic z těchhle obav se nepotvrdilo a postaru kreslené titulky doprovázené úžasnou hudbou Johna Williamse nejsou to nejlepší na celém filmu, ale jenom předkrm.

Po nich následuje vydatná akce natočená moderními metodami ale v krásném staromódním duchu Hergeových příběhů, v nichž se zrzek s dětskou tvářičkou a chováním skauta a jeho roztomilý bílý foxteriér s inteligencí Žeryka vydávají po světě řešit záhady a pátrat po pokladech. V tomto případě po tajemství modelů lodí jménem Jednorožec, kletbě staré námořnické rodiny, pronásledovaní zlotřilým Sacharinem a provázeni kapitánem Haddockem, jehož boj s alkoholismem poskytne řadu vtipných zádrhelů i vtipných řešení.

Úvod v Bruselu, kde to Tintinovi kupodivu zapaluje pomaleji než jeho psovi, se mírně táhne. Ale pak reportér vyrazí na cesty, začne střídavě utíkat před a honit se za Sacharinem a potká namazaného Haddocka s tendencí všude hledat flašku a vymýšlet vlastní nadávky, vedle něhož Tintinův intelekt může zase lehce zářit. A film se rozjede spolu s ním. Až do překotně zábavné, živé akce nadité nápady a gagy, vizuálními i slovními.

Na duchaplném scénáři se podílel i Steven Moffat, jeden z tvůrců skvělého moderního Sherlocka, a Edgar Wright, tvůrce úspěšných parodických komedií se Simonem Peggem a Nicholasem Frostem (jako Jednotka příliš rychlého nasazení). Zmínění dva komici tu za odměnu dostali roličky spořádaně hloupých policistů Tkadlece a Kadlece, kteří tu ve svém poklidném tempu pátrají po kleptomanovi, ve své vlastní půvabné epizodce.

Slavné herce, kteří svá těla a hlasy propůjčili slavný postavičkám ve filmu, nemusíte vůbec poznat. Vizuálně tvůrci dělali vše proto, aby hrdinové nepřipomínali Jamieho Bella, Andy Serkise nebo Daniela Craiga, ale postavy, které Herge kdysi namaloval. I když mi zdejší motion capture nepřipadalo tak vychytané jako u James Camerona v Avataru, technicky je film na obdivuhodné úrovni. A pokud chcete obdivovat, jak Spielberg zachází s 3D, pak musíte oželet i původní hlasy herců. Titulkované kopie jsou jen dvojrozměrné a jen v některých kinech. Zážitky tohoto kolegy Indiana Jonese jsou ale určeny hlavně pro děti, naštěstí ovšem pro děti všeho věku. Po tom, jak se povedla Tintinova první filmová návštěva, plány na celou trilogii hned znějí radostněji.

úvodní titulky, které zopakovaly kouzlo titulků Chyť mě, když to dokážeš
k jak zábavnému a nápaditému dobrodružství se film rozjede
že světová premiéra proběhla v Bruselu, v Americe film uvidí až na Vánoce, ovšem v Americe taky Tintina skoro nikdo nezná, protože tam komiks nevyšel
barvitá postava kapitána Haddocka
schopnosti psa Filuty
že je film tak akorát dlouhý

že film obrazově přece jen víc než komiksově vypadá ještě dost počítačově
jak natvrdlý někdy Tintin dokáže být, ač je vyhlášený jako luštitel záhad

The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn, USA/Nový Zéland 2011, 107 minut. Režie Steven Spielberg, „hrají“ Jamie Bell, Andy Serkis, Daniel Craig, Nick Frost, Simon Pegg, Toby Jones, Mackenzie Crook, Daniel Mays. Premiéra 27. 10. 2011.

27.10.2011 2:00| autor: Aneta K.