Recenze: Půlnoc v Paříži

Woody Allen miluje Paříž a jeho nostalgický hrdina miluje dvacátá léta. Obě lásky se spojí dohromady v roztomilé lehké komedii pro všechny umělecky vzdělané turisty.

Minule (Poznáš muže svých snů) byl Woody pesimista, tak teď je zase řada na něco radostného. Zvlášť pokud se letošní film barda všech neurotiků a intelektuálů odehrává v Paříži, městě lásky a městě slavné minulosti, jako třeba 20. let 20. století, kdy v metropoli žili a tvořili Hemingway, Fitzgerald, Picasso, Dalí a další slavní. Ty všechny potká Gil Pender, americký snílek a scénárista, toužící napsat opravdový román. Potká je ve své fantazii, ve snu nebo v pohádce? To režisér neupřesňuje a ani nemusí.

Allenovy komedie mají svá vlastní pravidla a své vlastní fanoušky. Rozpustilé inteligentní hříčky s trochou rad do života bývaly dřív hlubší a podstatnější. Jakkoliv je mottem tohoto filmu to, že nostalgie není praktická pro běžný život, tohle nostalgické povzdechnutí si neodpustím. Pokud nevíte, o čem mluvím, sežeňte si aspoň tematicky podobnou Purpurovou růži z Káhiry.

Což ale neznamená, že jsem si současnou romantickou komedii o jednom bohatém snoubeneckém páru, co se k sobě vůbec nehodí, neužila. Na to je moc šarmantní a roztomilá, s tou přehlídkou karikatur slavných literátů a malířů vystižených jedním rysem tak, že pobaví i ty, co je neznají. Roztomilý je i Owen Wilson, který našel vhodnou polohu mezi napodobováním allenových neurotiků a svými bezradnými hrdiny, co obvykle hraje.

A samozřejmě, velmi příjemně se dívá i na všechen ten luxus pětihvězdičkového hotelu a bohémských jazzových party i na přehlídku krásných hereček, od Rachel McAdams přes první dámu Francie Carlu Bruni, po okouzlující Marion Cotillard a sympatickou Léu Seydoux. Zdá se, že Woody podlehl romantickému kouzlu Paříže a zase se spokojil s delikátní lehkou jednohubkou. No co, ve světě filmu se stávají mnohem horší věci.

turistické krásy Paříže
hvězdné obsazení
roztomilý šarm filmu
scénu se surrealisty
hudba Cole Portera
karikaturní vystižení postav

že Woody už natočil o střetu ideálu a reality lepší film
prvoplánově protivná postava Rachel McAdams

Midnight in Paris, USA/Španělsko 2011, 94 minut. Režie Woody Allen, hrají Owen Wilson, Rachel McAdams, Marion Cotillard, Kathy Bates, Michael Sheen, Corey Stoll, Carla Bruni, Tom Hiddleston, Alison Pill, Kurt Fuller, Mimi Kennedy, Léa Seydoux. Premiéra 22. 9. 2011.

15.9.2011 12:00| autor: Aneta K.