Recenze: Odcházení

Václav Havel se pustil poprvé v životě do režie, své vlastní a poslední hry. A i když to je jeden z nejočekávanějších filmů roku, dopadl jako dost podivné divadlo.

Kolem prvního filmu Václava Havla je pěkný povyk. Natočil ho přece jen bývalý prezident, významný dramatik a vůbec jedna z nejznámějších postav, kterou naše republika kdy měla. A navíc ho natočil tak jinak a tak po svém, že na něj všichni neseznámení s Havlovou absurdní poetikou ale seznámení se současným divácky vstřícným mainstreamovým filmem budou zírat. A ne zrovna obdivně.

Filmové Odcházení mi připadá jako film určený pro příznivce ani na nutně Havla samotného jako spíš jeho absurdních dramat. A ještě pro ty dřív narozené, kteří si pamatují, jak tenhle způsob zesměšňovaní a kritiky společnosti fungoval v 60. let, a kteří tu tak uvidí nějakou kontinuitu a smysl. Pro všechny ostatní může snímek vypadat spíš jako zdlouhavá přehlídka pěkných obrazů, kostýmů a známých hereček (především Dagmar Havlová vypadá skvostně, bohužel ale už tak dobře nehraje). Plná citací klasiků střídaných s opakovanými banalitami a gest a symbolů tolik zvýrazněných, až z nich bolí oči.

Odcházení navíc nemá děj, jako v čechovovských hrách tu osazenstvo jednoho hezkého místa nedokáže se svými stereotypními životy už nic udělat. I když bývalý kancléř skončil ve funkci, pořád sedí před svou vilou se svými věrnými, dává rozhovory pochybným žurnalistům z deníku Fuj a stále vrká své politické projevy.

Všichni se chovají teatrálně a přehrávají, jako by stáli na velké scéně velkého divadla, a hrají karikatury, které místo aby něco podstatného řekly o dnešku, spíš tak prázdně a obecně duní.  Pořád dokola. Tohle je prostě jeden z těch filmů přístupných jen pro vybrané publikum. Já jsem z něj nepochopila víc, než to, že Václav Havel patří do jiné doby a do jiného média.

Co mě dostalo:
hvězdnost obsazení, s Havlem chtěl nejspíš spolupracovat každý
nějaké pěkné záběry a jak je to všechno barevné
jak to sluší Dagmar Havlové

Co mě znechutilo:
zdlouhavost, otravné opakování
teatrálnost a přeplácanost všeho
ječivý hudební doprovod

Odcházení, ČR 2011, 94 minut. Režie Václav Havel, hrají Josef Abrhám, Dagmar Havlová Veškrnová, Eva Holubová, Vlasta Chramostová, Oldřich Kaiser, Jaroslav Dušek, Tatiana Vilhelmová, Jan Budař, Jiří Lábus, Jiří Macháček, Stanislav Zindulka, Barbora Seidlová, Ivana Uhlířová, Miroslav Krobot, Jiří Bartoška. Premiéra 24. 3. 2011.

Hodnocení: 30 %

24.3.2011 2:00| autor: Aneta K.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist