Recenze: Muži, kteří nenávidí ženy (US)

První díl z populárních krimi bestsellerů z chladného a krutého Švédska se vrací do kin. Tentokrát v americké a povedenější verzi.

Americká adaptace to má těžší v tom, že za ta tři léta, co s verzí svých nejúspěšnějších knih poslední doby přišli Švédové, narostl počet lidí, kteří se nějak seznámili s příběhem novináře Mikaela Blomkvista a hackerky Lisbeth Salander o pár milionů přibylo. A přece jenom vyprávět detektivku, v níž se pátrá, co se před čtyřiceti lety stalo s dívkou z jedné prominentní a zkažené rodiny, už nejde tak napínavě, když víte všechny odpovědi. Bez ohledu na to, že jinak věrná adaptace od scénáristy s Oscarem za Schindlerův seznam, si jednu zásadní věc ke konci trochu upravila.

Americká verze zato může překvapit, tím, jak hladce dokázala obsáhlou knížku Stiega Larssona převést do filmu. Na rozdíl od domácích, americký mistr temných stránek lidské povahy David Fincher skoro tříhodinové pátrání vede zručnou svižnou a pevnou rukou a puzzle ze společnosti prorostlé plevelem násilí mocných a bohatých skládá tak, aby každý dílek zapadl. Jen je o něco chladnější a neosobnější než obvykle a i kvůli tomu jeho poslední film i přes svou snahu postihnout psychologii narušených lidí nepohltí tolik a tak se nezažere do kůže. Možná je na takový efekt adaptace až moc poctivá. Přes své kvality, Larssonovy knihy nejsou úplně dílo na Pulitzera.

Jak se od Hollywoodu dalo čekat, noví Muži mají i atraktivnější obsazení. Když už tu hraje Švéd, tak to je ten nejslavnější, Stellan Skarsgard. Role hrdinů, outsiderů odhodlaných objevit pravdu, dostali Daniel Craig, který novináře Mikaela pojal vhodně jako docela nebondovský (a sympatický) typ, a Rooney Mara, dívenka mladší a na pohled křehčí než její předchůdkyně Noomi Rapace. Její objev byl to nejlepší na první verzi, až se zdálo, že si Lisbeth švédská herečka přivlastnila. Ne ovšem natrvalo. V podání Rooney právě díky její viditelnější zranitelnosti a ženskosti víc vyniknou Lisbethiny motivace a celá její osobnost se zdá bližší. A jak každý čtenář knihy ví, postava Lisbeth je pro příběh klíčová.

Původní tvůrci si na nový film můžou stěžovat, jak chtějí, ale nic nezmění na tom, že tento americký remake má výjimečně smysl. Ostatně spíš bych ho považovala za vlastní verzi knihy než opis úspěšného zahraničního filmu, a navíc verzi svébytnou a nezávislou. Nebo že by švédským filmařům prostě vadilo, že někdo dokázal „jejich“ látku natočit líp než oni?

The Girl with the Dragon Tattoo, USA/Švédsko/UK/Německo 2011, 158 minut. Režie David Fincher, hrají Daniel Craig, Rooney Mara, Christopher Plummer, Stellan Skarsgard, Robin Wright, Yorick van Wageningen, Joely Richardson, Steven Berkoff. Premiéra 12. 1. 2012.

Hodnocení: 75 %

4.1.2012 12:00| autor: Aneta K.