Recenze: Muž ve stínu

Roman Polanski i z vězení dokázal dokončit dobrý film. Sice nepatří k jeho úplně nejlepším, ale kéž by všechny thrillery byly tak napínavé a atmosférické jako tenhle!

Ano, tohle je ten film, který musel Roman Polanski dodělávat z vězení, protože ho ještě před jeho dokončením zatkli za to, že kdysi v 70. letech údajně zfetoval a znásilnil nezletilou holku. Důležité nicméně je, že na kvalitě snímku se to nijak negativně nepodepsalo. Hned na začátku mě jeho atmosféra vtáhla a nad jinými věcmi už jsem nepřemýšlela. Polanski může být násilník, co se vyhýbá trestu, ale hlavně je to vynikající režisér.

Jestli jste se teď nedávno v televizi dívali na Čínskou čtvrť, jistě si to dovedete představit. I v Muži ve stínu se hrdina zaplete do sítě nechutných machinací, není to ovšem žádný otrlý detektiv, nýbrž druhořadý pisálek, což je vlastně ještě lepší. Obyčejný divák jako já se lépe ztotožní s někým, kdo se víc bojí a kdo dělá víc chyb, s někým, koho netrklo, že zakázka psaní pamětí významného politika nějak zavání, když ho najali za člověka, co se utopil. Zvlášť když toho někoho hraje Ewan McGregor – a dobře.

Herci jsou vůbec všichni výborní, i Pierce Brosnan a Olivia Wiliams v rolích profesionálních politiků, a dokonce i Kim Cattrall, která má evidentně na víc než na sexuchtivou dračici ze Sexu ve městě. Ale spíše než o známých hercích je to přece jenom o režisérovi. O tom, jak dobře umí navodit a udržet napětí a zneklidňující atmosféru, která je prakticky základem celého filmu, protože postupně odkrývaný příběh není zas tak ohromující, což vnímám jako jediný zásadní nedostatek. Dneska by se do takovéhle směsi politické krimi a filmu noir hodilo nějaké překvapení, nějaká tvrdší alegorie (jakkoliv postavu bývalého britského premiéra může brát Tony Blair jako osobní útok).

Ale to zklamání z odhalení, že sledujeme vlastně jenom další z cynických zápletek o velkých konspiracích, která ve finále ani nepůsobí moc důležitě, přijde až na konec. Do té doby jsem si dosyta užívala, jak Ewan McGregor pátrá, do čeho se to sakra dostal. Mezi cizími na izolovaném ostrově, kde pořád jenom prší, na něj bafají nepřátelští demonstranti a žena politika ho nepochopitelně svádí. Krása tohoto elegantně stylového thrilleru je v tom, že tu na hlavního hrdinu všechno křičí, aby zmizel, i v tom, že on to nikdy neudělá.

jak umí Polanski pořád točit thrillery

zlověstná hudba Alexandra Desplata

Ewan McGregor v hlavní roli

poslední scéna – jak je natočená

příběh, co se tváří důležitější, než nakonec je

poslední scéna – jak se dá předvídat, co se v ní stane

Celkové hodnocení: 75 %

The Ghost Writer, UK/Francie/Německo 2010, 128 minut. Režie Roman Polanski, hrajíEwan McGregor, Pierce Brosnan, Olivia Williams, Kim Cattrall, Tom Wilkinson, Eli Wallach, Timothy Hutton, James Belushi. Premiéra 10. 6. 2010.

17.6.2010 12:00| autor: Aneta K.