Recenze: Expendables – Postradatelní

Sylvester Stallone do důchodu ještě jít nechce. Vyhrabal kámoše ze starých akčňáků a předvádí své svaly pro fanoušky, kteří taky rádi vzpomínají na mládí.

Sylvester Stallone prohlásil, že v nějakém uměleckém dramatu ho nikdy čekat nemáme. Myslí totiž na své fanoušky, kteří ho chtějí vidět v tom, v čem ho už viděli stokrát a rádi. Já bych řekla, že Sly taky myslí na peníze a zřejmě i ví, že jeho filmařské a herecké schopnosti na žádné velké drama nemají, aspoň ne od prvního Rockyho, který vlastně získal Oscara. Na docela příjemný akčňák ale ještě stačí.

Teda pro mě byli Expendables maximálně docela příjemný akčňák. Hlavně díky tomu, že Stallone ho pojal zčásti v nadsázce a napsal sem i nějaké ty vtipné dialogy. Zvlášť do nejlepší scén(k)y, kde se poprvé (a asi naposled) sešel s Brucem Willisem a Arnoldem Schwarzeneggerem na krátkou svižnou slovní výměnu. Tam je jedno, koho zrovna všichni hrají, v tom okamžiku to je prostě Arnie a Sly a Bruce, ne sami za sebe, ale za svou image soupeřících akčních hvězd 80. let.

Stallone umí s touhle image pracovat a moudře jí dodává sebeironický nádech. Ale pořád jenom do té míry, aby vypadal cool. Možná proto je zbytek filmu tak zasekaný v 80. letech, v nezajímavé zápletce o jakési středoamerické zemičce, kde vládne vojenská junta podporovaná Američany, kterou chce skupina žoldáků zlikvidovat jenom proto, že na ostrově žije taky jedna pěkná holka. A jde se na to způsobem, který už si z béček 80. let legraci vůbec nedělá.

Kolem sebe má Stallone skvadru všech bývalých hvězd žánru, co mu na to kývly; já z nich znám akorát Jet Li a Dolpha Lundgrena, a všichni už teda vypadají staře. Naštěstí tu je ještě i mladší ročník, bijec Jason Statham. Zjevuje se tu i po Wrestlerovi znovuzrozený Mickey Rourke, ne aby bojoval, ale aby pronášel patetické citáty.

Expendables podle mě zůstali rozkročení mezi nostalgickým nepochopením, že „staré dobré” časy už jsou pryč, a snahou zavzpomínat si na mládí s poučeným vtipem. Ale já jsem jako malá měla radši Stalloneho v komediích a z akčních věcí jsem hltala jenom Amerického ninju (a Michaela Dudikoffa Postradatelní postrádají). Nicméně pro někoho, kdo vyrostl na Rambovi, bude tenhle kousek určitě podobně sentimentální srdcovka jako pro Stalloneho.

scénka mezi třemi akčními hvězdami
nějaké hlášky
že to celkem rychle a příjemně ubíhá
jak si Jason Statham s přehledem uhájí své místo mezi veterány
že je to lepší než poslední filmy od Stalloneho

otřepaná zápletka
životní moudra Mickey Rourkea
jak všichni zestárli
staromódní akční scény

Celkové hodnocení: 60 %

The Expendables, USA 2010, 103 minut. Režie Sylvester Stallone, hrají Sylvester Stallone, Jason Statham, Jet Li, Dolph Lundgren, Eric Roberts, Randy Couture, Steve Austin, David Zayas, Giselle Itié, Charisma Carpenter, Gary Daniels, Terry Crews, Mickey Rourke. Premiéra 19. 8. 2010.

27.8.2010 12:00| autor: Aneta K.