Proteiny pro začátečníky: Jak si mezi nimi vybrat?

Pokud jste se odhodlali a v tělocvičně ze sebe dáváte maximum, přirozeně očekáváte větší, silnější svaly. Bojujete však se stejnou energií i v kuchyni, abyste svůj trénink vyztužili optimálním jídelníčkem? Pokud ne, výsledek vašeho pocení může přinést zklamání.

Optimálním myslíme jídlo bohaté na proteiny, které jsou pro růst svalové hmoty po vydatném tréninku takřka nepostradatelné. Budováním svalů jejich přednosti zdaleka nekončí: jsou totiž důležitou součástí každé buňky v těle: najdeme je ve vlasech, v kostech, svalech, kůži i krvi. Proteiny dokážou více zasytit na delší dobu, čímž vás ochrání před nástrahami mlsání.

Přijímat proteiny je většinou dost snadné, protože je najdeme v mnoha chutných jídlech. Ale množství, které tělo potřebuje po vyčerpávajícím pobytu v posilovně, bude pravděpodobně větší, než kuřecí k obědu, nebo hrst ořechů k snídani. Pokud dodržujete jakýkoli tréninkový režim – ať už je založený na body buildingu, kardio tréninku, nebo silovém cvičení – potřebujete svůj příjem proteinů zvýšit. Jak se v nich vyznat a s čím začít?

Syrovátkový protein

Vzniká jako vedlejší produkt při produkci sýrů. Kvůli své dostupnosti a efektivitě patří mezi nejoblíbenější preparáty pro sportovce na světě. Tělo ho velmi rychle vstřebá do krevního oběhu a okamžitě nastartuje proces zacelování a budování svalové hmoty. Existuje ve třech formách: jako koncentrát (35 – 89%) nejvhodnější pro začátečníky, izolát (90-95%) a hydrolyzát (95-99%).

Syrovátka má relativně nízký obsah laktózy a je považovaná za jeden z kompletních proteinů, protože obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin.

Kazein

Od ostatních proteinů se odlišuje tím, že se do krevního oběhu dostává pomaleji, delší dobu se rozkládá na aminokyseliny a jeho účinek trvá mnoho hodin. Proto mimořádně dobře funguje během spánku a často se označuje jako „večerní protein“.

Existují i hráškové, konopné, rýžové, sójové, vaječné nebo hovězí preparáty, ale nejrozšířenější je stále syrovátkový protein. Bývají k dispozici samostatně, nebo jako vícesložkové proteiny (třeba pro alergiky, vegetariány, na hubnutí atd.), stačí si vybrat podle svých preferencí.

Kdy fungují proteiny nejlépe?

Dobře uděláte, když si je naservírujete do 30 minut po tréninku, protože to je čas, kdy je tělo nejvíc potřebuje. Díky nim dokáže nastartovat proces obnovy svalových buněk. Proteiny si však můžete dopřát i k snídani společně s ovocem, nebo z nich připravit třeba lívance. Před tréninkem využijete pomaleji vstřebatelnou formu, aby nedošlo k jejich rychlému vyčerpání – stavte třeba na kazein. Pokud nemáte čas vařit, anebo

12.7.2019 7:55| autor: Komerční prezentace

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist