Nízkotučná strava pro děti?

Příliš mnoho vlákniny a málo tuků škodí dětem stejně, jako příliš málo vlákniny a tuků mnoho.

Výživa současné západní společnosti je na otřesné úrovni v kvalitě i kvantitě konzumovaných potravin. Společnost se přejídá nezdravými pokrmy, tloustne a je stále více „zamořena“ civilizačními chorobami. Jenže se zdravou výživou se to také nesmí přehánět, každý extrém škodí, zvláště u dětí. Světová zdravotnická organizace proto varovala rodiče, že strava příliš bohatá na vlákninu a příliš chudá na tuky může škodit stejně jako právě přetučnělá a nezdravá jídla. Nedodává totiž dětem potřebné vitaminy.

Nejvíce ohroženy jsou přitom v tomto ohledu děti mladší pěti let. Vláknina je sice pro zdravé trávení nezbytná, neboť udržuje v dobré kondici střeva a jejich sliznici, jenže při velké konzumaci vlákniny dochází k vyplavování vitaminů či minerálů z těla. Potraviny příliš chudé na tuky zase neobsahují dostatek v tucích rozpustných vitaminů, které jsou pro zdravý vývoj dítěte nezbytné.

Řada rodičů posedlých zdravou výživou nutí stejnou stravu i svým dětem a odpírá jim dostatek mléčných výrobků, libového masa, vajec a ryb, které přitom obsahují živiny nutné pro vývoj mladého těla.

Světová zdravotnická organizace vydala doporučení týkající se některých „problematických“ potravin ve výživě dětí:

► Batolatům by mělo být polotučné mléko podáváno od dvou let věku. Do pěti let by neměly děti vůbec dostávat odtučněné mléko namísto plnotučného či polotučného.

► Přestože tučné ryby jako losos, makrela či sardinky obsahují řadu škodlivin, čtyři porce chlapcům a dvě porce dívkám týdně mohou prospět a neublíží. Větší dávky ale lékaři nedoporučují. Vůbec by ale děti neměly jíst žraloka či mečouna, v jejichž těle se ukládá příliš mnoho rtuti.

► Děti do pěti let by měly dostávat také čerstvá vařená vejce a ořechy, pokud na ně nemají alergii.

► Děti předškolního věku by neměly jíst potraviny s otrubami, celozrnné těstoviny a hnědou rýži. Od pěti let ale mohou být postupně na tyto potraviny zvykány.

► Do tří let není třeba dětem potraviny solit, od jedenácti let by pak mladiství neměli přijímat více než šest gramů soli denně.

30.6.2008 12:00| autor: Redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist