Coca-Cola slaví 125 let: příběh nejslavnější značky světa

Tento tmavý, kofeinový a silně bublinkový nápoj zná snad celý svět. Coca Cola je druhým nejznámějším souslovím na Zemi a své popularitě se těší už 124 let! Jak vlastně celá „Cola-manie“ začala?

Není od věci, že bezejmenný nápojový sirup vyrobil lékárník John Pemberton. Cílem bylo vyvinout nápoj, který bude lékem proti chřipce, ale zároveň nápojem, který osvěží.  Stalo se tak v Atlantě, roku 1886 v USA.

Pembertonův společník, F. Robinson, pro lepší prodejnost nápoje vytvořil svým osobitým rukopisem v rychlosti (jen tak od oka) logo – na kus papíru načrtnul dvě slova – Coca Cola.  Kdyby si svůj výkres nechal patentovat, jeho rodina by si nemusela již nikdy dělat starosti o peníze. Dnešní úspěch této značky je nepopsatelný, zisky firmy se pohybují v řádech milionů dolarů měsíčně. Češi ji poprvé ochutnali po ukončení druhé světové války.

Tajná receptura
Původní receptura byla dokonce už jednou změněna, ale po neúspěchu se výrobce vrátil k původnímu složení. Přesný recept je tajný, co však víme, je, že přečištěná voda se smíchá s koncentrátem, a tak vznikne sirup, který je základem nealkoholického moku. K tekutině obsahující přesný poměr vody a sirupu se přidá oxid uhličitý. Hotový nápoj je na uzavřené lince plněn do přísně kontrolovaných láhví.

Novodobé výmysly
Coca-Cola vytáhla do nového boje, tentokrát to však není proti svému největšímu nepříteli na poli nápojů, což je Pepsi, ale spíše proti nadváze. Coca-Cola vytvořila tříletý plán, jak zatraktivnit dietní nápoj Diet Coke, nebo Coca-Cola Light. Zrovna v nedávné době zhubnul Karl Lagerfeld, ikona módního businessu, přes 90 liber pouze tím, že jedl dušenou zeleninu a dietní colu. Počátkem léta se tak na thu objeví limitovaná edice sklenic coly se siluetou od Karla Lagerfelda. Pro návrháře je to již druhá spolupráce s Coca-Colou, před rokem spolupracoval také v kampani na Diet Coke, kdy byly lahve okrášleny kamínky od Swarovského. Sám Lagerfeld ke kampani prohlásil, že je to pro něj velmi vzrušující, neboť se mu jednak líbí myšlenka a jednak nic jiného než dietní colu nepije. Je pro něj tudíž potěšením dělat kampaň s lidmi, které má rád a na produkt, který miluje.

10 „nej“ ze „života“ Coca-coly:

– Nejméně 191 litrů (678 lahví) Coly – tolik by připadlo na každého obyvatele zeměkoule, kdyby se všechna dosud vyrobená Coca-Cola naplnila do láhví a ty byly rovnoměrně rozděleny celému lidstvu.

– Nejmonstróznejší emblém – se nachází v Aricu v Chile, na vrchu “El Hacha”. Je zhotovený ze 70 000 kusů skleněných láhví o váze 7 kilogramů a jeho rozměry jsou: šířka 122 metrů, výška 40 metrů.

– Nejníže položená výrobna Coca-Cola se nachází v Holandsku – vstup do výrobny Schiedam se nachází ve výšce 2 cm nad hladinou moře.

– Nejúčinnější reklamy Coca-Cola se dostaly na první místa evropských i amerických hitparád – Skladba „First Time“ od Robina Becka se objevila v evropských hitparádách, skladba „I’d Like to Teach the World to Sing“ se dostala do americké Top 10, v roce 1995 se reklamní skladba Cherry Coku stala druhou nejoblíbenější skladbou španělské hitparády.

– Největší nástěnná malba v Asii znázorňuje plechovku Coca-Cola o rozměrech 61×55 metrů – ručně malovaný obraz, jehož realizace trvala tři a půl měsíce, se nachází na boční zdi výrobny Coca-Cola Swire v Shatinu. Tato 18patrová budova je zároveň nejvyšší výrobnou Coca-Cola na světě.

– Nejsrozumitelnějším výrazem je Coca-Cola v Jižní Africe – „Colová“ reklama bývá umístěna na taxících, shoduje v 11 místních dialektech s významem slova “hello”.

– Nejkosmopolitnější název pro ostrov, pláž, nebo rovnou stát je výraz, který zná každý – řada míst na zeměkouli nese název Coca-Coly, jedním z nich je i pláž na atlantickém pobřeží v Hondurasu, kde dříve stála výrobna Coca-Coly.

– Nejstarší a zcela první exteriérovou reklamou je – ručně malovaná reklama s emblémem Coca-Cola z roku 1894 se dodnes nachází na svém původním místě: ve městě Cartersville v Georgii.

– Nejjižněji položená výrobna Coca-Cola – se nachází v Argentině ve vzdálenosti zhruba 1 120 kilometrů od Antarktidy a známým nápojem zásobuje Ohňovou zemi.

– Nejrozsáhlejší území zásobuje nápojem Coca-Cola brazilská výrobna Simoes – kromě údolí Amazonky je součástí tohoto území 6 brazilských provincií a její celková rozloha činí 3 578 500 km². Jedná se o území, které je třináctkrát větší než Indie, i když počet jeho obyvatel dosahuje necelého 1 % populace Indie.

8.5.2011 12:00| autor: Lucie Elen

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist