Auta, která vám nedovolí bourat

Nejprve přišlo Volvo s plánem zakázat dopravní nehody, zatímco Nissan je realističtější a svými technologiemi chce snížit počet vážných dopravních nehod na polovinu.

Švédské Volvo vyvíjí nové systémy aktivní bezpečnosti, které mají do roku 2020 zcela eliminovat smrtelné úrazy při dopravních nehodách. Takto ambiciózně formulovala svůj cíl sama automobilka.

Prvním krokem má být systém automatického brzdění v modelu Volvo XC60, to je však pouhý začátek. V dalších fázích mají automatické brzdy samočinně upravovat vzdálenost od vpředu jedoucího vozu (ano, třeba i v rozporu s vaší vůlí) a firma chce dokonce dosáhnout toho, aby auto samo rozpoznalo chodce vstoupivšího do vozovky.

Volva nedaleké budoucnosti se budou zajímat i o to, zda za volantem neusínáte. A prý i sama zatočí volantem, když bude hrozit střet s protijedoucím autem!

Růžové zítřky podle Volva se nicméně neobejdou bez podpory úřadů. Automobilka by ráda, aby silniční síť byla osazena novou komunikační infrastrukturou, která by umožnila automobilům předávat si informace o nebezpečných úsecích nebo rizikových provozních situacích.

Nissan na to jde poněkud sofistikovanější cestou a představuje systém, který pomocí radarových a jiných čidel hlídá dění okolo vozidla a minimalizuje tak pravděpodobnost vzniku nehod, ke kterým dochází zejména ve stresových situacích v hustějším provozu, kdy řidič ztrácí orientaci a zbrkle reaguje.

K hlídání vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a k varování proti opuštění jízdního pruhu přidává ještě systém zvaný Side Collision Prevention (prevence boční srážky) a Back-up Collision Prevention (prevence srážky při couvání). Jak název napovídá, u SCP jde o hlídání mrtvého úhlu a pokud se v něm zrovna nachází vozidlo a řidič se rozhodne přesto vybočit, systém impulzem do řízení vrátí vozidlo zpět. BCP zase hlídá prostor za vozidlem v úhlu okolo 180° a pokud například při couvání v řadě stojících vozidel zaregistruje blížící se překážku nebo i chodce, zastaví vozidlo.

Automobilka stále pracuje na zdokonalení systému a Nissan odhaduje, že plně funkční produkční verze by mohla přijít až za nepříjemných 7 let, tedy v roce 2015.

Super tip: Vyzkoušejte testy autoškol

Cílem automobilky je snížit počet nehod s fatálními následky na polovinu oproti roku 1995.

5.9.2008 12:00| autor: redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist