Stojí miliony, ale není na prodej. Rok se na něm dělá a nakonec skončí zapomenutý v depozitáři. Proč vůbec vzniká?

Řeč je o koncepčních vozech, neboli showcarech, které automobilky ukazují na autosalonech, a před kterými se každému motoristovi podlomí kolena.

f-foto02-1100x618.jpg Zdroj: Peugeot

Jejich výroba spolkne miliony korun, protože každý jejich díl je unikát (žádná velkosériová výroba) a použité materiály jsou často luxusní, drahé a vzácné. Na jejich tvorbě se podílejí desítky nejlepších techniků, inženýrů a designérů, přičemž jim tito top odborníci věnují stovky hodin. Finálnímu výtvoru předchází několik maket a prototypů. Jedná se zkrátka o složitý časově i finančně náročný proces. Proč se do něj vůbec automobilky pouštějí, když výsledný produkt stejně neprodají?

Pokusní králíci za miliony

Koncepční vůz je vlastně takový pokusný králík, jak vysvětluje ředitel značky Peugeot v ČR, Marco Venturini: „Testují se na nich nové technologie, které následně dáváme do nových vozů. Ověřuje se také reakce veřejnosti. Na autosalonech, kde se koncepty vystavují, se zjistí, jak zákazníci na nové designové či technické trendy zareagují.“

Koncepční vozy se sice vyvíjejí dlouhé měsíce, pak je ale čeká velmi rychlý vzestup a ještě rychlejší pád. Odvezou se na mezinárodní autosalon, kde si celé nablýskané prožijí svůj týden slávy, a pak končí v zaprášeném depozitáři či v lepším případě v muzeu. Jsou ale výjimky, jako nejslavnější koncepční vůz od Peugeotu, nádherné kupé e-Legend. Představil se v roce 2018 na autosalonu v Paříži. Návštěvníci z něj nemohli odtrhnout oči a nakonec ho vyhlásili nejkrásnějším konceptem autosalonu. To zřejmě značku povzbudilo, protože vzala e-Legend i o rok později na autosalon do Ženevy, následně i na Automobilový Festival a na ikonickou designovou přehlídku Concorso D’Elanganzo Itálie. Kam přijel, tam vyvolal nadšení. V září letošního roku dokonce dorazil i do Prahy, kde měl slavnostní českou premiéru v Arkádách Pankrác.

Tady řídím já

E-Legend je autonomní, což znamená, že dokáže řídit zcela sám (i když zatím v reálném provozu mu to legislativa neumožňuje). Nevypouští žádné emise, protože je poháněn výhradně elektromotorem. Hlavně má naprosto neodolatelný design. Uchvátí tě tak, že okamžitě zatoužíš být jeho majitelkou. To se ale nestane, protože e-Legend není na prodej. Zkus si tedy jízdu tímto vozem aspoň představit. Zvolíš-li autonomní mód „Soft“, užiješ si uklidňující barvy, zvuky a vůně. Sedadlo se sklopí do relaxační polohy a autonomní mód se plně ujme řízení. Nechceš-li odpočívat, zvol „Sharp“. Atmosféra se změní z uspávací na povzbuzující. Ideální třeba na to zahrát si akční videohru na zakřiveném centrálním displeji.

Budoucnost je za rohem

Před čtyřmi roky E-Legend demonstroval autonomní řízení. Stále sice není povoleno, ale poloautonomní řízení už existuje v autech zcela běžně. U Peugeotu ho nabízejí už všechny osobní modely. Zajišťují ho dvě funkce, a to adaptivní tempomat Stop and Go a udržovač pozice v jízdním pruhu. Vůz tak automaticky hlídá směr, rychlost a vzdálenost od auta před tebou. Je to bezpečné, pohodlné a praktické.

Druhým trendem, pro který e-Legend plnil roli pokusného králíka, byla elektromobilita. Tenkrát na trhu mnoho 100% elektrických aut nebylo a tento koncept tak se svým elektromotorem o výkonu 340 kW působil jako exot. A dnes? Dnes si můžeš koupit elektrický Peugeot e-208, e-2008 a v příštím roce i E-308. Kromě toho Peugeot prodává i plug-in hybridní modely 308, 3008 či 508. Všechna tato auta mohou být e-Legendu vděčná za to, že jim tenkrát prošlapal cestu.

19.9.2022 11:42| autor: Komerční prezentace

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist