TRADIČNÍ, LIDOVÁ, BABSKÁ A LÉČITELSKÁ DOPORUČENÍ JAK SI PORADIT S NESPAVOSTÍ

Zdravý dospělý člověk spí denně v průměru 6–8 hodin. Jsou však lidé, kterým stačí 5–6 hodin. Přibližně 2 % populace vyžadují méně než 5 hodin spánku a 2 % populace potřebují spát déle než 9 hodin. Napoleon údajně potřeboval jen 4 hodiny denně.

Kvalita spánku a kvalita denního života spolu úzce souvisí. Dobře vyspalí se lépe přizpůsobujeme změnám a lépe řešíme každodenní problémy, platí to i naopak, když jsme spokojeni s prožitým dnem, tak po ulehnutí snadno usínáme. Nespavostí, která je subjektivně velice nepříjemně prožívána, trpí asi třetina lidí. Poruchy spánku se vyskytují téměř u všech duševních poruch, u zátěžových situací, emočního vypětí, úzkosti, bolestivých syndromů apod.

JAKÉ JSOU NEJLEPŠÍ PODMÍNKY KE SPÁNKU JAKÉ ZNÁME POMOCNÉ BYLINKY A JAKÝ JE OSVĚDČENÝ RECEPT NA VYDATNÝ SPÁNEK

Podmínky ke spánku

Nejlepší je, když okna ložnice směřují na východ a ložnice je suchá. Během dne je třeba pokoj déle vyvětrat, nechat do místnosti svítit slunce, aby se vyčistila od výparů noci, bacilů. Nedoporučuje se mít v ložnici květy, skladovat staré oblečení, špinavé prádlo, boty, protože znečišťují ovzduší. Do ložnice by také neměla mít přístup žádná domácí zvířata a vůbec by se neměla s nimi sdílet postel.

Lůžko by mělo být vyrobeno z přírodního dřeva a má mít určitou vzdálenost od stěn, aby byla zachována správná cirkulace vzduchu. Postel by měla být výlučně z přírodních materiálů. V současnosti módní vlněné přikrývky tuto podmínku dobře splňují. Postele v ložnici by neměly být vedle sebe, ani kolmo na sebe. Správná poloha postele i správná poloha těla během noci byla určována již od starověku. Za nejlepší je považována taková, kdy hlava směřuje k severu a nohy k jihu. Podle léčitelů proto, že podél osy sever–jih se šíří zeměkoulí magnetické silové pole. Na nás tento magnetismus má údajně pozitivní vliv, když jsme situováni rovnoběžně s průběhem těchto siločar.

Prádlo, ve kterém spíme, by se mělo používat jen na spaní a mělo by být ušité z přírodních látek – bavlna, len, hedvábí. Noční úbor je vhodné často prát a sušit na slunci. To aby „nasál“ sluneční energii. Mimo spaní by neměl být zastlán, ale měl by být zavěšený, aby mohl vyvětrat.

Ulehnout ke spánku bychom měli ideálně 2–3 hodiny před půlnocí, kdy je spánek nejzdravější. Pokud jde o délku spánku, názory jsou různé, ale zdá se, že i lidové léčitelství uznává fakt, že máme různé potřeby. Jsou lidé, kterým stačí několik hodin a cítí se skvěle, jiní lidé jsou jako lvi, kteří potřebují 16 hodin. Jsou mezi námi „skřivánci“, kteří vstávají čile za úsvitu a „sovy“ (často mívají velmi nízký tlak), které nemají rádi brzké vstávání, a když tak musejí učinit, činí jim to nesnáze.

K psychohygieně dále léčitelství říká všeobecně známý fakt, že se nemáme před spánkem přejídat, protože plný žaludek je často zárukou nočních můr a ranní nadměrné únavy. Před spánkem je také nevyhnutelná koupel, která člověka „očistí v psychickém i doslovném smyslu“. Ideálně se do postele ukládáme osprchovaní, očištění a uvolnění od každodenních starostí. Osobám, které mají studená chodidla, pomáhá akupresurní masáž chodidel a umytí nohou v teplé vodě s trochou karlovarské nebo kuchyňské soli. Jsou pro ně také do postele vhodné ponožky.

Léčivé rostliny

Výborným prostředkem ke spaní je čaj z meduňky s trochou chmele. Za výborný homeopatický lék na nespavost je považována Avena sativa (výtažek z ovsa). Tyto tři rostliny mají mít údajně spolehlivý účinek. Jsou z nich připravovány kapky „Dolores bien“ („Na dobrou noc“). Někdy se k nim přidává ještě trochu valeriány.

Humulus lupulus – chmel otáčivý: Pro lékařské účely mají význam jen formy samičí, pestíkové. Plodní šistice obsahují pryskyřici s hořčinami (humulon, lupulon) a silicí. Hořčiny a silice uklidňují nepříjemné stavy při nervové předrážděnosti a vyvolávají spánek. Používá se vnitřně v nálevu před spaním. Chmel se často kombinuje s kozlíkem lékařským.

Valeriana officinalis – kozlík lékařský: Oddenek obsahuje silici, alkaloidy chatinin a valerin, estery různých kyselin, alkoholy a ketony. Je to uklidňující a mírně uspávací prostředek. Používá se vnitřně v nálevu při nespavosti a při stavech přepracování. Používá se také ve formě „baldriánových kapek“ (což je Tinktura valerianae) a přípravků z čerstvého kořene.

Melissa officinalis – meduňka lékařská: listy obsahují silici s hlavní obsahovou složkou citralem, citronellalem a teraniolem, jednak třísloviny a kyseliny hydroxytriterpenové. Používá se vnitřně v nálevu. Je to uklidňující prostředek při bušení srdce, srdečních neurózách a nespavosti.

Hypericum perforatum – třezalka tečkovaná: Nať obsahuje hlavně silici, flavonový glykosid hyperosid, hypericiny, barviva a tříslovinu. Droga působí příznivě na látkovou výměnu a na vylučování žluče. Zmírňuje dráždění, zlepšuje krevní oběh a má účinek hojivý a protizánětlivý. Užívá se také vnitřně v nálevu při neklidném spánku a dráždivosti. Z koncentrátu se vyrábí přírodní kvalitní antidepresivum Jarsin.

RECEPT – Překlad

Rp. Rad. Valerianae – kořen valeriány
Strob. Lupuli – šistice chmele
Fol. (Herb.) menthae piperitae – list(nať)máty
Fol. (Herb.) melissae – list(nať)meduňky

M. f. species! Smíchat

D. S. do 300 ml vroucí vody přidáme jednu lžičku směsi. Necháme vyluhovat 60 minut a procedíme. Užíváme dvakrát denně 150 ml výluhu. Při nespavosti je důležité, aby se večeřelo brzy a lehká jídla. Před spaním se doporučuje procházka na čerstvém vzduchu.

Ukázka z knihy Nespavost, nakladatelství Portál Odkaz na knihu a redakci

23.11.2004 12:00| autor: Veronika Vašková
Více o tématu: bylinkynespavost

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist