Délka spánku ovlivňuje délku života…. proč je důležité spát tak akorát

Spánek… často slýcháme, že ho máme v dnešní hektické době nedostatek. Je tomu ale skutečně tak?

Pro současnou vědu je téma spánek jedním z nejstěžejnějším. Jeho délka totiž velmi výrazně ovlivňuje délku lidského života. Podle nejnovějších výsledků vědeckého bádání by měla být ideální doba spánku u dospělého člověka 6,5 až 7,5 hodin. Lidé, kteří spí osm hodin a více, stejně jako lidé, kteří naopak naspí méně než 6,5 hodin, se dožívají nižšího věku. A teď pozor! Více než nedostatek spánku podle vědců škodí jeho přebytek.

Jak jsme na tom vlastně se spánkem? Spíme opravdu méně než naši předci? Není tomu tak! Zatímco dříve musel dělník v továrně dřít od kuropění často až do padnutí, a na pořádný spánek mu tudíž nezbylo příliš mnoho času, nehledě k tomu, že si o nějakých zdravotních matracích a podobných vymoženostech mohl nechat akorát tak zdát, dnes je situace přece jen o dost příznivější. Je tedy velkým mýtem, že spíme méně, než lidé před například sto lety.

Navíc je daleko větším problémem, než nedostatek spánku, jeho nadbytek. Lidé, kteří spí přes 8,5 hodiny denně, jsou více ohroženi zdravotními problémy, než ti, kteří naspí jen kupříkladu 5 hodin. Dlouhý a krátký spánek (ale dlouhý o něco více) vedou k depresi, obezitě a k s ní souvisejícím srdečním onemocněním.

[[related]]

Stejně jako počet hodin hraje významnou roli kvalita spánku. V noci tělo reaguje na nedostatek denního světla produkcí hormonu melatoninu, ten také způsobuje, že jsme ospalejší. Kvalitu spánku výrazně ovlivňuje změna časového pásma, nepravidelné uléhání ke spánku či nedostatek denního světla.

Jak si dopřát skutečně dobrou noc?

Ideální teplota místnosti je 18 stupňů. V příliš teplé místnosti (zejména nad 23 stupňů) mozek přestává vysílat pokyny ke spánku. Když je naopak zima, tělo se usilovně snaží udržet teplotu, čímž brání usnutí. Je dobré vlastnit dvě sady peřin. Teplejší na zimní období a lehčí na léto. Nejdoporučovanějším materiálem povlečení je vedle bavlny také satén, který příjemně hladí pokožku.

Ložnice by měla být co nejtemnější. Vyplatí se proto investovat do silnějších záclon, které nepropouštějí například světla pouličního osvětlení atp. Zkuste pokoj provonět vonnými oleji, ideální je například levandule, která údajně zlepšuje spánek až o 25 procent. Kvalitu spánku také výrazně ovlivňuje chrápání partnera. Pokud se chcete opravdu vyspat a váš manžel pravidelně „řeže dříví“, je lepší trvat na oddělených ložnicích.

Jak jste na tom se spánkem vy? Dokážete spát deset hodin a je vám to málo, nebo vám stačí pět hodin a jste v pohodě? Jaká je vaše potřeba spánku?

31.8.2012 12:00| autor: Marta Dostoupilová
Více o tématu: hormonyobezita

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist