Zlatá éra Hollywoodu nebyla tak zlatá: Zášť, nenávist a intriky

Hrají lásku a ve skutečnosti se nemohou ani cítit. Šušká se, že Dakota Johnson a Jamie Dornan si nemohli při natáčení Padesáti odstínů šedi přijít na jméno a to spolu točili hodně vášnivé scény. Ve světě filmu není nevraživost žádnou novinkou, i zlatá éra Hollywoodu měla hvězdy, které se nenáviděly.

Bette Davisová & Joan Crawfordová

Dvě z největších hvězd zlaté éry Hollywoodu Joan Crawfordová a Bette Davisová byly i velkými rivalkami. Jejich vzájemná nevraživost se stala legendou. Jak vznikla, se přesně neví, teorií existuje několik. Reportér Michael Thornton, který měl blízko k Davisové, se domníval, že jeho přítelkyni ponížilo, když jí bisexuální Crawfordová udělala milostný návrh. 

Dlouhé roky spolu soupeřily o role, až se už jako stárnoucí hvězdy sešly ve snímku „Co se vlastně stalo s Baby Jane?“. Mrazivý psychothriller vypráví o dvou stárnoucích sestrách. Zahořklá Jane, kdysi známá jako zpívající zázračné dítě Baby Jane, se v dospělosti dostala do stínu své sestry Blanche, úspěšné filmové hvězdy třicátých let, která je po automobilové nehodě upoutaná na kolečkové křeslo. Zahořklá Jane tak nevynechá jedinou příležitost, aby Blanche terorizovala.

A při natáčení to vypadalo podobně. Crawfordová utrpěla zranění hlavy, když jí Davisová v jedné scéně měla kopnout. Na druhé straně Davisová tvrdila, že si málem zlomila záda, když musela jakoby chromou Crawfordovou přenášet. Joan si prý na tělo přidělala pás se závažím. Zlatíčka, co? 

Laurence Olivier  &  Marilyn Monroe

Jednoho z největších britských herců popsal sir Alec Guinness jako „nepříjemného a mstivého člověka“. Laurence Olivier opravdu nezůstal nikomu nic dlužný, ve svých pamětech byl ke svým hereckým kolegům – Kirku Douglasovi, Marlonu Brandovi a dalším –  slušně řečeno, kritický.  O Orsonu  Wellesovi dokonce britská hvězda prohlásila, že je „pitomec“. 

Nejvíc ale nesnášel platinovou blondýnku Marilyn Monroe. Pracovali spolu na filmu Princ a tanečnice. Nikdy prý nevynechal příležitost, aby jí nedal najevo své pohrdání. Monroe se vůči němu chovala nezvykle plaše a nervózně. Na place trávila co nejméně času. Olivier opovrhoval jejím hraním a dával jí to náležitě najevo. 

Další herečka Jean Kentová, která s nimi na filmu pracovala, se o Monroe později vyjádřila jako o věčně opilé, rozcuchané špindíře. Naopak kameraman Jack Cardiff potvrdil, že Olivier mladou herečku záměrně ponižoval a nazýval jí mrchou.  

 Princ a tanečnice

Orson Welles & William Randolph Hearst

Když Občan Kane, který je dosud označován jako nejlepší film všech dob, v roce 1941 vstoupil do kin, nikdo nepochyboval o tom, že předobrazem Charlese Fostera Kanea je miliardář a mediální magnát Hearst. Ten taky dělal vše možné, aby uvedení filmu zabránil.

Welles v rozhovorech dokonce tvrdil, že Hearst najal nezletilou prostitutku a fotografa, aby na něj v hotelovém pokoji nalíčili past a vytvořili skandál dost velký na to, aby zmařil jeho kariéru. Orsona na připravovaný úskok upozornil spřátelený detektiv a tak se mu podařilo veřejnému zostuzení vyhnout. 

Občan Kane

Brigitte Bardot & Henri-Georges Clouzot

Cenami ověnčené drama Pravda bývá považováno za jedno z nejlepších v kariéře obou protagonistů našeho příběhu: francouzské divy Brigitte Bardotové a režiséra Clouzota. Jeho vznik ale provázely porodní bolesti. Bardotová dokonce o Clouzotovi prohlásila, že je „psychopat a ne režisér“. 

Ve své době byly Clouzotovy filmy značně kontroverzní a rozporuplně přijímané. Kromě toho byl vyhlášeným hrubiánem. U Bardotové ale narazil, protože nebyla submisivní jako většina ostatních hereček. Když na ni křičel, aby ji rozplakal, tak se mu vysmála. Když se ji pokusil udeřit, tak odešla z natáčení a odmítla se vrátit, dokud se neomluvil.

Ale i jí dokázal natáčení pořádně znepříjemnit. V jedné scéně se měla postava Bardotové pokusit o sebevraždu předávkováním léky. Aby scéna vypadala přesvědčivě, podstrčil jí režisér léky na spaní s tím, že jde o prášky proti bolesti. Pak ji natočil ospalou, zpocenou a slintající.  Kvůli další scéně ji donutil opít se, aby přesvědčivě napodobila emocionální vyčerpání.

Gene Kelly & Debbie Reynoldsová

Filmová klasika Zpívání v dešti do značné míry vděčí za svůj úspěch genialitě Gena Kellyho. Jeho pracovitost téměř hraničila s posedlostí a málokdo s ním dokázal držet krok. Představitelce hlavní ženské role, Debbie Reynoldsové, bylo v době natáčení teprve 19 let a mnoho zkušeností neměla a s tancem teprve začínala. 

O vzniku filmu kolují legendy. Natáčení písně „Dobré ráno“ trvalo nonstop od 8 hodin ráno do 11 hodin v noci. Kelly natáčení nedovolil přerušit, ani když měla jeho partnerka do krve rozedřené nohy. Herečka nakonec nevydržela a vyčerpáním omdlela. Paradoxem je, že ve filmu je prý nakonec použita scéna natočená onoho dne dopoledne. 

Přes náročné natáčení byla později Reynoldsová Kellymu vděčná, že na ni byl tak tvrdý, protože jí to pomohlo v budoucí kariéře. Sám Kelly přiznal, že byl překvapen, že s ním Debbie vůbec mluvila, vzhledem k tomu, jak hnusně se k ní choval. 

Foto: profimedia.cz, Everett Collection, pinterest.com

9.1.2017 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist