Životně důležité vitamíny

Najdete je v rostlinách i živočišných produktech. Jsou nezbytné pro získávání energie a přeměnu živin. Bohužel, tělo si vitamíny neumí samo vyrobit.  

V přírodě se vyskytují vitamíny a provitamíny, které se teprve v lidském organismu změní  (karoten). Po dlouhodobém nedostatku některého vitamínu vzniká hypovitaminóza (celková slabost, bolesti, špatná odolnost vůči nakažlivým chorobám, málo výkonnosti), jež může přejít až v avitaminózu. Nadbytek některých vitamínů může naopak způsobit hypervitaminózu.

Vitamíny jsou nesmírně choulostivé. Poškozují se teplem, oxidací, konzervováním nebo  skladováním. Více jich potřebují děti, těhotné a kojící ženy a nemocní lidé. Podle rozpustnosti se dělí vitamíny do dvou skupin: rozpustné v tucích (A, D, E, K) a rozpustné ve vodě (B, PP, H, P, C).

Vitamíny rozpustné v tucích:

Vitamín A – obsahují ho zejména játra mořských ryb, játra a vnitřnosti jiných teplokrevných zvířat, máslo, vejce, mléko, ovoce aj. Jeho nedostatky se projevují poruchami růstu, očními poruchami, šeroslepostí.
Vitamín D
– se v přírodě vyskytuje jen vzácně. Je obsažen v rybím tuku, vejcích a másle. Nedostatek způsobuje měknutí kostí.
Vitamín E – 
obsahuje ho špenát i vejce. Nedostatek způsobuje nervové poruchy a poruchy krvetvorby.
Vitamín K
– vyskytuje se v zelené zelenině, květáku, hrachu apod. Podílí se na srážení krve.

Vitamíny rozpustné ve vodě:

Vitamín B1– na tento vitamín narazíte v obilovinách, luštěninách, bramborech i droždí. Je důležitý při některých nemocí, otravách nikotinem, olovem či arzenem a během těhotenství.. Nedostatek způsobuje bolesti hlavy a záněty nervů.
Vitamín B2 –  je obsažen v játrech, droždí, mléce a ve vejcích. Je důležitý pro růst a obnovu buněk.
Vitamín B6 – vyskytuje se v mléce, droždí, pšenici a kukuřičných zrnech. Nedostatek se projevuje poruchami nervového a trávícího systému.
Vitamín B12
– nejbohatším zdrojem jsou játra a ledviny. Nedostatek se projevuje kožními a nervovými chorobami.
Vitamín C – zdrojem jsou šípky, černý rybíz, citróny, pomeranče, zelí aj. Nedostatek se projevuje únavou, krvácením a záněty dásní, snižuje se odolnost proti infekcím. Denně potřebuje organismus 60-80 mg vitamínu C.
Vitamín PP – je obsažen v rajčatech a vnitřnostech. Mimo jiné i v jablkách. Nedostatek způsobuje poruchy kůže a sliznice.
Vitamín H
– je ukryt v obilovinách a vnitřnostech. Nedostatek způsobuje kožní poruchy.
Vitamín F– obsahuje ho maso, olej, mléko aj. Nedostatek způsobuje cévní problémy a degeneraci některých žláz.

17.10.2007 12:00
Více o tématu: provitamínyvitamíny

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist