Vlašské ořechy – co o nich nevíte

Symbol vánoc, zimy. Co by to bylo za vanilkové rohlíčky bez vůně vlašských ořechů, že?
Pojďme se na ně podívat zblízka…

Co je v nich dobrého?

Vlašské ořechy jsou doslova nabité cennými látkami.  Obsahují zejména rostlinné omega-3 mastné kyseliny, vitamíny E, B6, rostlinné steroly, vlákninu, polyfenoly, draslík, hořčík, bílkoviny, vlákninu a arginin.

Jsou ale i dost energeticky náročné, 7 ořechů obsahuje zhruba 185 Kcal, což spálíme asi 40 minutami chůze. A tak tedy platí, že ve střídmosti je krása. Ovšem jíst bychom je měli pravidelně. Pozitivní vliv na zdraví má už pouhá konzumace jednou za měsíc. Někteří vědci jsou dokonce přesvědčeni, že vlašské ořechy umí snížit riziko infarktu až o 50%. Je-li toto číslo správné, nevíme. Zcela prokazatelně ale ořechy snižují riziko cukrovky, ischemické choroby srdeční a rakoviny. V ořechu je velmi silná koncentrace zdraví prospěšných látek a není divu. Příroda v něm ukryla bílkoviny, kalorie i živiny potřebné pro růst nového stromu.

Velmi ceněný je obsah omega 3-mastných kyselin, které podporují zdravý cévní systém tím, že snižují srážlivost krve, zlepšují prokrvení v cévách a snižují krevní tlak. Arginin pak jako aminokyselina udržuje cévy hladké a pružné.

Vlašské ořechy obsahují i mnoho dalších zatím neidentifikovaných látek, které ve vzájemné symbióze pozitivně působí na naše zdraví.

Ořechy působí na nervy a mozek. Zlepšují soustředění, paměť a dokonce snižují riziko vzniku Alzheimrovy nemoci. Obsažený hořčík zlepšuje zubní sklovinu, obecně působí pozitivně proti migréně, zlepšuje srdeční činnost a snižuje cholesterol. Ale pozor, existují specifické případy, kdy právě vlašské ořechy záchvat migrény vyvolali.

Důležité je správné skladování

Vlašské ořechy totiž rády brzy žluknou, protože obsahují mnoho tuku. Takže jim nesvědčí skladování v teple, vlhku a na světle. Mají být sladké, bez jakékoliv ostré, hořké vůně nebo chutě. To může značit napadení plísní. Hořké jsou též ořechy skladované při pokojové teplotě.

Takže jak na ně? Oloupané vydrží ve vzduchotěsné nádobě v chladu 4-6 měsíců, v mrazničce či ve skořápce na tmavém místě až 1 rok.

V kuchyni

Kdo by neznal vánoční cukroví…dále je možné kromě sladkých moučníků využít ořechů do pomazánek, na posypání slaných koláčů, do slaného pečiva či na zahuštění omáček. Nebo  jimi zkuste nahradit piniové oříšky v bazalkovém pestu.

Foto: digitalbotanicgarden.blogspot.com, fytosan.com, alibaba.com, treesandhedging.co.uk, plantsystematics.org, arcadianabe.blogspot.com, therampantgardener.co.uk, drflora.hu, apleywoods.co.uk, thompson-morgan.com, gardenofeaden.blogspot.com, appledrane.blogspot.com, dobies.co.uk, freegreatpicture.com, ni.lovefoodhatewaste.com, dinnerwithjulie.com, kitchengoddess.co.uk, rawdiet.com, blogs.babble.com, divya-dilse.blogspot.com, thegoodlifebloggers.com, suddenlunch.blogspot.com, easteuropeanfood.about.com, pixelatedcrumb.com, hot-clouds.com, aegiandyad.deviantart.com, streetcomber.blogspot.com

22.11.2008 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist