TUK, KTERÝ POHÁNÍ MOZEK

Mozek je tvořen ze dvou třetin z mastných kyselin, které jsou základní složkou membrány nervových buněk, jejich „obalu“, přes který probíhá veškerá komunikace mezi nervovými buňkami ve všech oblastech mozku a těla. To, co jíme, se dostává přímo do membrán a tvoří jejich základ. Pokud konzumujeme hlavně nasycené tuky, tedy ty, které jsou v tuhém stavu při pokojové teplotě (máslo a jiné živočišné tuky), jejich tuhost se odráží v tuhosti mozkových buněk. Pokud však jíme hlavně nenasycené tuky, které jsou při pokojové teplotě v tekutém stavu, „obal“ mozkových buněk je pružnější a komunikace mezi nimi probíhá stabilněji.

Existují dva typy esenciálních mastných kyselin: omega-3, které jsou obsaženy v řasách, planktonu a některých suchozemských rostlinách, například trávě, a omega-6, které se vyskytují takřka ve všech rostlinných olejích a masu, hlavně v masu zvířat krmených koncentrovanými krmivy a masokostními moučkami. Kyseliny omega-6 jsou sice pro organismus důležité, ale nemají blahodárné účinky na mozek jako omega-3 a podporují zánětlivé reakce. V době, kdy se vyvinul mozek Homo sapiens, žili lidé v okolí východoafrických jezer. Přístup k ekosystému, který byl velmi bohatý na ryby a korýše, možná stál na počátku podivuhodného vývoje mozku. Výživa prvních lidských bytostí byla dokonale vyvážená, s přísunem omega-3 a omega-6 v poměru 1:1.

Dnes, vzhledem k rozvoji zemědělství s velkochovy, v nichž se zvířata krmí spíš koncentrovanými krmivy než čerstvou pící, i k obsahu rostlinných olejů, které jsou bohaté na omega-6 ve všech průmyslově vyráběných potravinách, pohybuje se poměr omega-3 a omega-6 v západní výživě mezi 1:10 až 1:20. Mozek je, obrazně řečeno, vysoce výkonný motor, sestrojený na velmi kvalitní benzin, ale my mu dodáváme špatnou naftu a přitom chceme, aby fungoval…

Nepoměr mezi tím, co mozek potřebuje, a živinami, které mu dnes v Evropě a v Americe dodáváme, vysvětluje do značné míry obrovské rozdíly ve výskytu depresí v západní společnosti, která málo konzumuje ryby a korýše, a v asijských společenstvích, která je naopak vyhledávají.

Přebytek omega-6 v organismu vyvolává oxidační reakce a má za následek zánětlivé reakce takřka v celém těle. Ty ještě zhoršují všechny závažné chronické nemoci, které v západním světě narůstají (kardiovaskulární nemoci jako infarkt a mozkové příhody), ale také rakovinu, artritidu, a dokonce i Alzheimerovu nemoc.

Hlavním zdrojem esenciálních mastných kyselin omega-3 jsou řasy a plankton. Ty se k nám dostávají prostřednictvím ryb a korýšů. Nejlepším zdrojem jsou ryby z chladných vod, které mají více tuku. Ryby z chovů obsahují méně omega-3 než volně žijící ryby.

Nejspolehlivějšími zdroji, které nejméně podléhají kontaminaci karcinogenními látkami, jsou malé ryby: makrely, sardele, sardinky a sledě. K dalším rybám bohatým na omega-3 patří tuňák, treska a pstruh. Existují také rostlinné zdroje omega-3, ale ty vyžadují ještě jednu etapu v metabolismu, aby se proměnily v mastné kyseliny, které jsou složkou neuronových membrán. Jedná se o lněné semeno (které lze jíst jako takové i v podobě oleje – 7, 5 g v polévkové lžíci), dále řepkový olej (2,5 g v polévkové lžíci), konopný olej, ořechy (2,3 g ve 100 g). Veškerá čerstvá zelenina obsahuje prekurzor omega-3, avšak v menší míře. Nejbohatším zdrojem jsou listy šruchy, špenát a mořské řasy.

Ukázka z knihy Uzdravení bez léků, nakladatelství Portál Odkaz na knihu a redakci

17.3.2005 12:00| autor: Patrik Kubas
Více o tématu: mastné kyselinytuky

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist