Těhotenské vitamíny na našem trhu – jaké vybrat?

V těhotenství potřebuje naše tělo víc vitamínů. Na trhu je jich celá řada – víte ale, jak vybrat ty nejlepší vitamíny právě pro těhotné?

Vitamíny, které potřebujete
V těhotenství je nesmírně důležitý dostatečný přísun kyseliny listové, železa, jódu, vápníkuvitamínu C, zabraňujícímu kromě jiného onemocnění maminky. Důležité jsou také ostatní druhy vitamínu B. Kromě těchto základních vitamínů a minerálů budete ale pro správný vývoj plodu potřebovat daleko více, a to například fosfor, hořčík, vitamíny E, D, PP či zinek. Některé látky, jako například železo, se vám pouze z potravy dostávat nemusejí.
Základy stravy v těhotenství

Vitamín A
Na co je dobrý: Je velmi důležitý pro vývoj zraku, kůže a sliznice. Podporuje správný růst plodu. Ve velkých dávkách ale může způsobovat vývojové vady plodu a to zvláště v prvním trimestru. Proto si jeho přísun hlídejte, již dvojitá než doporučená dávka může způsobit komplikace. Doporučená dávka (DDD): 1,5 mg
• Vitamín B1
Na co je dobrý: Tento druh vitamínu B slouží v těle jako koenzym při metabolizaci sacharidů. Doporučená denní dávka: 1,6mg
• Vitamín B2
Na co je dobrý: Takzvaný riboflavin je součástí koenzymů, které se účastní buněčného dýchání. Doporučená denní dávka: 1,8 mg
• Vitamín B6
Na co je dobrý: Asi nejdůležitější vlastností vitamínu B6 je, že snižuje nevolnost. Zvýšený příjem se tedy doporučuje všem těhotným, které trpí nevolností. Doporučená denní dávka: 2,1 mg
• Vitamín B12
Na co je dobrý: Tento vitamín je důležitý zejména pro krvetvorbu, pomáhá také při syntéze bílkovin. Doporučená denní dávka: 2,6 µg
Kyselina listová (vitamín B9)
Na co je dobrá: Kyselina listová podporuje metabolismus bílkovin a tvorbu aminokyselin, genů, přenašečů nervových impulzů a červených krvinek. Je prokázáno, že u žen s dostatkem kyseliny listové je menší procento poškození plodu. Je velice důležité mít dostatek tohoto vitamíny již měsíc před otěhotněním, ne až po zjištění těhotenství. Doporučená denní dávka: 400 µg = 0,4 mg
Vitamín C
Na co je dobrý: Vitamín C je nezbytný pro normální placentární vývoj. Má antioxidační účinky, podporuje krvetvorbu, vývoj kostí a zubů. Doporučená denní dívka: 95 mg (někteří odborníci doporučují až 500mg)
Železo
Na co je dobré: Železo je nezbytné pro správný vývoj těhotenství. Rychlý růst tkání a zvyšený počet červených krvinek má za následek totiž vyšší spotřebu železa, než většina těhotných přijme normální stravou. Doporučená denní dávka: 30 mg
Vápník
Na co je dobrý: Je nejdůležitějším minerálem pro tvorbu kostí a zubů. Doporučená denní dávka: 1200 mg
• Hořčík
Na co je dobrý: I hořčík je v těhotenství důležitý, jeho nedostatky jsou spojovány s předčasnými porody, děložními stahy a poruchami funkce placenty. Doporučená denní dávka: 450 mg
Zinek
Na co je dobrý: Bylo dokázáno, že děti matek, které v těhotenství neměli dostatek zinku, mají větší riziko onemocnění určitým druhem postižení mozku. Zinek může chybět hlavně vegetariánkám. Doporučená denní dávka: 15 mg
• Jód
Na co je dobrý: Jód je nepostradatelný pro činnost štítné žlázy. Jeho nedostatek také způsobuje potraty, poruchy vývoje plodu a předčasné porody. Doporučená denní dávka: 100 – 150 µg
• Selen
Na co je dobrý: Je důležitý pro správný vývoj kosterního svalstva. Některé studie nasvědčují tomu, že může snížit riziko potratu. Nedoporučuje se překračovat doporučenou denní dávku kvůli možnému toxickému působení. Doporučená denní dávka: 60 – 200 µg .
[[related]]
Vitamíny na míru
Na trhu jsou cca dvě desítky vitamínů pro těhotné, včetně doplňku kyseliny listové. Některé z nich se mohou používat také později při kojení (např. GS MAMAVIT), některé jsou rozdělené podle trimestrů (Calibrum Babyplan (I.trimestr) a Calibrum Mami (II. a III. Trimestr). Některé jsou speciálně upravené pro maminky, které mají nějaké zdravotní potíže (např. PRENATAL vitamíny jsou vhodné pro ženy nemocné se štítnou žlázou, protože neobsahují jód). Proto vybírejte ty vitamíny, které budou vhodné právě pro vás. O tom byste se měla poradit se svým lékařem, minimálně pak s lékárníkem.

Nejznámější těhotenské vitamíny na trhu, jejich složení a orientační ceny:

Buďte opatrná
Nezapomeňte, že předávkováním některými vitamíny můžete poškodit plod. Proto vždy přikládejte výběru vitamínů a jejich dávkování takovou roli, jakou si zaslouží. ROZHODNĚ NEBERTE obyčejné multivitaminy. V těhotenství byste měla VŽDY používat POUZE vitamíny speciálně určené pro těhotné.

Složení vitamínů byste měla vždy pořádně zkontrolovat na obalu. Vždy by tam mělo být uvedeno, pokud není, informujte se o složení v příbalovém letáčku. Konzumaci podpůrných vitamínových přípravků v těhotenství byste také měla konzultovat se svým lékařem. Podle vaší situace vám doporučí vhodné vitamíny, ne všechny by pro vás musely být ty nejlepší.

Připraveno ve spolupráci s Babyweb.cz
V článku jsou použity informace z knihy Léčiva v těhotenství od Dr. Karla Vašuta a kolektivu (Computer Press, Brno 2007).
Článek byl vytvořen za pomoci farmaceutky Lucie Foldinové.
Ceny léků jsou pouze orientační.

25.1.2012 4:00| autor: Babyweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist