Strašák jménem vysoký cholesterol: Víme, jak na něj!

Slyšíte to na každém kroku, slovo cholesterol se skloňuje snad ve všech pádech, ale co to vůbec je a proč se o něj musíte starat? Zjistili jsme pro vás.

cholesterol-1100x618.jpg

Co je to cholesterol?

Játra denně vyrobí až jeden gram cholesterolu, tedy voskovité hmoty podobné tuku, která je součástí všech buněk. Krevní cholesterol je zapotřebí pro tvorbu hormonů, vytváření vitamínu D a žlučové kyseliny. Cholesterol je pro organismus nepostradatelný. Většinu si tělo vytvoří samo, další část je přijímaná z potravy, ale musí být v těle v rovnováze. Pokud by byl v krvi jeho nadbytek, zvyšuje se riziko různých onemocnění.

Důsledky vysoké hladiny cholesterolu

Vysoká hladina cholesterolu, rozhodně nenechá  organismus jen tak. Zvýšený cholesterol ucpává cévy a tím vzniká ateroskleróza nebo také známé kornatění tepen. Neléčení aterosklerózy může vést k řadě závažných onemocnění jako je angína pectoris, náhlá mozková příhoda nebo infarkt myokardu. U postižených se může též vyskytnout trombóza nebo embolie.

článek

Komu hrozí vysoký cholesterol?

Jednou skupinou jsou bohužel lidé, kteří vysoký cholesterol zdědili. Ano, i hladina cholesterolu se dá dědit. Tento fakt asi ovlivnit nejde, přesto jeho následky nemusí být strašlivé. Druhá skupina je však častější. Jsou to lidé s cukrovkou, vysokým krevním tlakem, ale také kuřáci nebo osoby s nadváhou.

Za vysoký cholesterol tedy nejčastěji může nezdravý životní styl. Tučné maso, másla, káva, rafinovaný cukr, stres plus málo pohybu jsou nejčastějším důvodem vysokého cholesterolu.

Jak ho snížit?

Nejsnadnější cesta, která vede k nízkému cholesterolu, je upravený životní styl a změna návyků. Hladinu cholesterolu snižuje vláknina, kterou najdete v ovoci a zelenině. Dále jsou to luštěniny, sója, nenasycené mastné kyseliny jako je olivový olej, bílé maso, například krůtí a ryby. Vynikající je pravidelná konzumace syrové cibule a česneku, který pomáhá pročistit cévy. Velmi diskutovaná byla vejce, ale ukázalo se, že jedno vejce denně vám zvyšovat cholesterol nebude. Ke zdravé stravě přidejte i pravidelný pohyb, omezte kouření a kávu a snažte se vyhýbat stresu.

Měly jste někdy vysoký cholesterol? Jak jste ho snižovaly? Napište nám do diskuze.

Foto zdroj: profimedia.cz

10.11.2014 8:00| autor: Marie Vendelbergerová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist