Recenze: Zelená zóna

Matt Damon pátrá v Iráku po zbraních hromadného ničení a nachází ještě něco ničivějšího – pravdu. Akční politický thriller si nebere servítky; ostatně natočil ho režisér Bournea Paul Greengrass.

Když se Matt Damon vypravil do pekla irácké války poprvé, byl to teprve začínající talent a jeho role v Odvaze pod palbou tomu odpovídala – vojín na drogách. Dneska je z Damona americká superhvězda a v tomto příběhu z další války v Iráku hraje už velitele uhněteného z ocele a pravých amerických hodnot. A jasně dává najevo, že důvody, proč jeho země vpadla do Bagdádu, se mu vůbec nelíbí.

Stejně tak to dává najevo i režisér Paul Greengrass, který podle mě nikdy neměl potíž s vyjadřováním ne vždy populárních politických názorů. Zelená zóna není sice tak brutálně syrová a šokující jako jeho verze traumatu z moderních britských dějin Krvavá neděle (trochu se zdá, že úspěch v Hollywoodu tohohle vynikajícího anglického režiséra poněkud “poameričtil”), ale nebojte, nejedná se zdaleka jenom o výplň mezi dalšími filmy o agentu Bourneovi, při nichž se Greengrass a Damon seznámili a zamilovali se do sebe (myšleno pracovně).

Mix zběsilého tempa a superrychlých střihů, charakterizující poslední dvě dobrodružství agenta Bournea, se zde o něco zklidnil, o napětí se však výborně stará dobře dávkovaný příběh, v němž se Damon domáhá odpovědi na otázku, proč sakra jeho tým ještě žádné ty slavné zbraně hromadného ničení nenašel. Kdybych vám to tu chtěla zkazit a celou zápletku prozradila, zněla by docela jednoduše, aspoň pro protibushovsky naladěného Evropana, který v roce 2003 sledoval zprávy. Ale odkrývaná postupně, prokládaná akčními scénami, které Greengrass, specialista na paradokumentární styl tady a teď, umí, tvoří páteř moderního politicko-akčního thrilleru.

Takto si prostě tenhle žánr představuju. Napínavý, adrenalinový, provokující, zábavný, na americký film i příjemně nekompromisní, protože zpochybňuje nejen záminku irácké války, ale i vrozené přesvědčení Američanů, že všechno vždycky dělají správně. I když filmu musím vyčíst, že v závěru to trochu přehání s hrdinskou naivitou, kterou jinak celou dobu předtím tak zábavně strhává, na další kousek dvojice Damon-Greengrass se už předem těším.

napínavě dávkovaný příběh
fyzička čtyřicetiletého Damona
podvracení naivní americké sebedůvěry