Recenze: Zdrojový kód

Akční sci-fi o životě tváří v tvář smrti od syna Davida Bowieho stojí za návštěvu kina nejen kvůli Jakeu Gyllenhaalovi, neodolatelnému jako obvykle.

Samotná zápletka je dost atraktivní, aby zaujala. Voják, který ještě nedávno působil v Afghánistánu, se najednou probudí v těle cizího muže ve vlaku, který za zhruba deset minut dorazí na hlavní nádraží v Chicagu a přesně za osm minut vybuchne. Proč a čí vinou, to má právě hlavní hrdina za úkol zjistit. Tak, že se do časové smyčky už odehrané události vrací znovu a znovu. A pokaždé ji prožije jinak. A pokaždé se o něco víc zakouká do sympatické spolucestující (Michelle Monaghan).

Rozplétání teroristického případu doprovází ještě luštění předchozího osudu kapitána Stevense a protože film baví a napíná tím, jak postupně uvolňuje informace, nebudu o jeho ději psát už nic dalšího. Jen že v té druhé armádní rovině důležité role hrají ještě Vera FarmigaJeffrey Wright.

Tu hlavní roli a vydatnou, co se časového i emocionálního rozpětí týče, zastal Jake Gyllenhaal a opět proti tomu nehodlám protestovat. Podobně jako jeho partnerka Monaghan umí i on získat okamžité sympatie, jeho zmatený voják navíc všechny události poznává spolu s námi. Režisér Duncan Jones ostatně už v předloňském debutu Moon ukázal, že ví, jak diváka přilnout k hlavní postavě a jak si do ní vybrat perfektního herce.

V Moon o muži, který spravuje měsíční základnu, Jones taky ukázal, že ho zajímají poměrně civilní sci-fi, v nichž se řeší velká existenciální témata, např. identita člověka nebo jeho moc změnit osud a porazit čas. Zdrojový kód ozvláštňuje svou zápletku stejným přemýšlením. Jones se na scénáři nepodílel, a proto asi občas jeho druhý film není úplně tak ucelený a soudržný.

Na druhou stranu ovšem taky není místy až nudně minimalistický. Víc než filozofická sci-fi se na něj hodí žánr zábavný akční thriller. Akorát jeho extra obsazení a extra osudová atmosféra mu dodávají takový náboj, že když se odhalí jako další z filmových připomínek obyčejných krás ve vlaku i na zemi, dokáže i dojmout. A jeho oslava života ze stínu smrti obohatí slogan Využij každou sekundu o důležitější význam než by měl jenom jako poučka jedné zajímavé detektivní hry.

poutavá zápletka a dávkování informací
intenzivní Jake Gyllenhaal v hlavní roli
dobré obsazení ženských postav