Recenze: Tajemství mumie

Neohrožená Adéle Blanc-Sec zachraňuje svou půvabnou sestru a zároveň i ještě půvabnější Paříž. Ale i když ji Luc Besson do filmu zkrásnil, na starého dobrého Indyho Jonese nemá.

Takže Indiana Jones do důchodu pořád ještě nemusí. Aspoň dokud se příští rok neukáže Tintin, nové dítko s dobrodružnou krví Stevena Spielberga. Adéle Blanc-Sec se sice snaží svou směsí feminismu, sex-appealu a odhodlání, ale její dobrodružství je nakonec příliš mdlé na to, abych se u něj mohla nějak zvlášť bavit. Akorát mě navnadilo na návštěvu Paříže a na Tintina.

Stejně jako Tintin i Adéle pochází z frankofonních komiksů. I když ten její vyšel poprvé až v 70. letech, odehrává se v tzv. krásné epoše v Paříži před první světovou válkou, kde je všude čisto, bez aut, zato na ulicích můžete potkat chodící mumie nebo ve vzduchu zahlídnout ptakoještěra. Pařížskému zbytku filmu předchází výlet do Egypta, kde Adéle vezme mumii, kterou plánuje oživit a poprosit o záchranu umírající sestry. Tímhle kouskem se film dostává nejblíže k atmosféře Indiana Jonese, ale ani tam na odvážného profesora Harrisona Forda jeho magie nestačí, a nemá ani na Rickyho a Eve z Mumie (leda z třetího dílu). Tahle krátká část je taky jediný moment, kdy má hlavní hrdinka proti sobě zdatného padoucha. Ale jestli byste se na film jako já chtěli těšit kvůli tomu, že tu hraje Mathieu Amalric (zlosyn z poslední bondovky), tak to nedělejte. Amalric tu je zhruba pět minut a navíc namaskovaný do tak odpudivé podoby, že jsem ho poznala jenom podle hlasu.

Jinak Adéle v záchranné operaci překáží akorát stádo tupých policajtů, neschopných politiků, vlastní omyly, jeden nesympatický lovec a jeden pomatený vědec, co vypadá jako starý Pan Nikdo. A hlavně časová tíseň. I když pak jsem se buď přeslechla, nebo nechápu, proč Adéle nechala svou ubohou sestru trpět celých pět let, než se ji jala zachraňovat. Některé postavy jsou pojaté jako v grotesce, s maskováním tak okatým, že mě to rozptylovalo. Samotná Adéle pije, kouří, nestydí se na plátně koupat nahá a svlékat se před mumií, ale k energii Lary Croft má dost daleko. Louise Bourgoin je sice pěkná, ale mohla být mít víc šarmu, stejně jako celý film. Občas se mu některé scénky povedou, ale občas to je taky nuda. A to by dobrodružství být nikdy nemělo.

krása Paříže
krása Adéle, která vypadá mnohem líp než v komiksu
škodolibá mumie
pár vtípků o policajtech

že chybí spád
nepoznatelný Mathieu Amalric, co tu skoro není
moc viditelná práce maskérů
ukecaný začátek

Celkové hodnocení: 50 %

Les aventures extraordinaires d´Adéle Blanc-Sec, Francie 2010, Režie Luc Besson, hrají Louise Bourgoin, Gilles Lellouche, Philippe Nahon, Frédérique Bel, Jean-Paul Rouve, Swann Arlaud. Premiéra 16. 9. 2010.

23.9.2010 12:01| autor: Aneta K.