Recenze: Super 8

Tvůrce Star Treku a Ztracených se spojil se svým idolem a mentorem Stevenem Spielbergem a zavzpomínal na dětství. Zábavnou moderní retro akcí o blízkém setkání třetího druhu a moudrosti neposlušných středoškoláků.

V roce 1979 už byl Spielberg slavný díky Čelistem, sci-fi v módě díky Hvězdným válkám a J. J. Abramsovi bylo 13 let. Tolik let je zhruba i hlavnímu hrdinovi snímku Super 8, dospívajícímu Joeovi, který sice nedávno přišel o matku, což ale neznamená, že by přišel i o chuť pomoct svému nejlepšímu kamarádovi se vznikem jeho amatérského zombie filmečku. Zvlášť když se přitom může dostat blíž k pěkné spolužačce Alice. Během natáčení se ale děcka nachomýtnou k velkolepé nehodě tajemného vlaku a pak se začnou dít v jejich městečku někde v Ohiu věci, které by si ani oni nevymysleli. No možná vymysleli, ale až potom, co by viděli Vetřelce a Blízká setkání třetího druhu.

Odvážní puberťáci nicméně na nenormální situaci dokážou ze všech nejlíp reagovat, nejrychleji ji pochopit a nejrozumněji i čelit. Na rozdíl od jejich rodičů, kteří se pořád víc starají o zákazy a nejsou tak vynalézaví, když jde o to, zákazy porušovat. Super 8 je sice i velká hlučná popcornová akce plná moderních triků, která jede podle obvyklých scénářů katastrofických sci-fi. Srdce má ovšem dojemně a nostalgicky dětské a vyznává lásku všem těm, kteří kdysi zaznamenávali své fantazie na tzv. superosmičkový filmový formát. A je to upřímné vyznání, když pochází od dvou mužů, kteří přesně takovými teenagery sami byli, i když dneska už pracují s mnohem vyvinutějším materiálem.

Chladná triková dokonalost, která přebije jakýkoliv příběh, často nemusí vzbuzovat víc než povrchní vzrušení. Ale naštěstí v tomhle případě film zahřeje i nějakými emocemi, právě díky svým hrdinům. A díky jejich obsazení překvapivě dobrými mladými herci, z nichž září talent mladší sestry Dakoty Fanning, Elle a roztomilost nováčka Joela Courtneyho. Tvůrci to sice s dojetím poněkud přehánějí, když tak sentimentálně používají celou rovinu s mrtvou matkou. Té dokonalé velké akce je na film s názvem Super 8 a na rok 1979 taky až moc. A Abrams přece jenom pořád není ten Spielberg (u Super 8 producent), který v 80. letech kraloval rodinným akcím díky svému všeobjímajícímu humanismu. Ale přesto stojí za to, vydržet do konce a nejenom kvůli tomu úžasnému zombie filmečku, kterého se dočkáme u titulků.

retro návrat režiséra do svého dětství
kvalita dětských herců, zvlášť talentované Elle Fanning
vtipné repliky barvité party nevinných puberťáků a vůbec většina scén, které se točí kolem nich, hlavně v první půli