Recenze: Ondine

Colin Farrell vylovil z moře krásnou rusalku a učí se od ní, co je to štěstí. Zasmušilá pohádka irského režiséra Neila Jordana nejvíce poutá svou atmosférou.

Drsně malebné pobřeží Irska je velmi fotogenické. Na Colina Farrella letí i krásná dlouhonohá rusalka (a k tomu i její představitelka, polská herečka Alicja Bachleda, která má dneska s irským hercem dítě). A písně Sigur Ros se hodí k rybaření. To jsou tři zjištění, která mě na filmu Ondine zaujala nejvíc.

Jinak to je příjemně nenápadná, ale na mě trochu apaticky vyprávěná pohádka nepohádka o dobrých lidech s dobrými úmysly, kteří akorát měli smůlu a potřebují povzbudit, aby věděli, že život se dá vydržet i bez panáka whisky každou hodinu. Jedním z nich je místní outsider a oddaný rozvedený otec Syracuse, který jednoho dne vyloví při rybaření krásnou polonahou dívku. Holka o sobě nic neprozradí, ráda se schovává v baráčku po rybářově matce, skvěle plave, je nádherná, má dlouhé nohy, cizí přízvuk a taky zpívá rybám a ony pak berou. Syracusova dcerka, která má nemocnou ledvinu a plno přemoudřelých řečí, si ji hned zařadí jako selkie, mýtickou položenu-polotulenici, co přináší štěstí. A pak jde o to, jestli Syracuse, který už ničemu nevěří a na zpověď chodí jenom proto, že v městečku není klub anonymních alkoholiků, ještě takové štěstí unese.

Režisér a scénárista Neil Jordan má Oscara, a je tedy skoro stejně slavný jako Colin Farrell. Jeho nejlepší irské filmy, které si oblíbil i Hollywood, vždycky kombinovaly realitu s fantazií, ať už šlo o Malého řezníka, Snídani na Plutu nebo mou oblíbenou Hru na pláč. Ondine je nejsvůdnější, když ještě neřeší, co je mýtus a co drsná skutečnost. Když nevysvětluje, ale jenom si plyne ve své sladkobolně dojímavé náladě. Tu náladu zčásti vyvolávají melodie islandské kapely Sigur Ros, která se podílela na soundtracku, a nádherně ji dokreslují obrázky nasnímané Christopherem Doylem, Australanem, co často pracuje s Wong Kar Waiem, mistrem náladotvorných filmů. V sítích vzpomínek na tuhle smutně optimistickou pohádku se mi právě ty dojmy z písní a krajiny zachytily nejpevněji.

jak je snímaná krása irského pobřeží

krása rusalky Alicji Bachledy

ochota Colina Farrella i Neila Jordana vracet se domů