Recenze: Kovbojové a vetřelci

Mimozemšťani na Divokém západě? Na papíře to zní jako zábavný nápad. Na plátně ale nový sci-fi western nijak zvlášť nebaví.

James Bond se spojil s Indiana Jonesem a tlupou banditů, indiánů a dalších typických westernových postaviček a vyrazili ničit vetřelčí predátory, které taky postihla zlatokopecká horečka. Jejich dobrodružství natočil Jon Favreau, stejně jako oba díly Iron Mana, z nichž se jeho novinka víc podobá té horší, těžkopádné dvojce. Scénář napsalo pět lidí, kteří se přesto nezmohli na víc než nudné opisování klišé z jiných sci-fi a z jiných westernů.

Spojit tyhle dva žánry dohromady už se před lety nepovedlo komediálně laděnému Wild Wild West. Tenhle film se bere spíš vážně, což mu k zábavnosti určitě nepřidává. Daniel Craig je sice v roli dalšího mlčenlivého osamělého desperáta, co jednou ranou vyřídí tři soupeře a pořád se tváří zarytě, efektní. A charisma starého vrčícího psa Harrisona Forda se taky docela hodí.

Ale ostatní už tu vůbec nemají moc co dělat, tak hlavně postávají, překvapivě ještě v klidu zírají na nebe, odkud se řítí zkáza, a pak vykonají ten jeden skutek, který jim byl předurčen od začátku filmu (malý kluk se naučí použít nůž, vystresovaný doktor se naučí střílet atd.). Jediná zásadní ženská postava, pistolnice Olivia Wilde, působí velmi unyle.

Zájem film chvíli udrží jen v úvodu, kdy se Craigův psanec probudí špinavý a ve spodkách v prachu cesty a neví o sobě nic, ani kde přišel k tomu divnému kovovému náramku, který nemůže sundat. Akorát že jakmile vám dojde, co zhruba je jeho postava zač, snímek už nemá čím překvapit, vleče se a nedává úplně smysl (proč mimozemšťani musí unášet a zabíjet lidi, když si jejich zlata se svou technikou můžou vzít, kolik chtějí? A k čemu to zlato vlastně potřebují?).

Na produkci této akce, která nijak zvlášť nenadchla ani americké kritiky a diváky, se vedle dalších patnácti lidí podílel i Steven Spielberg, který měl mimozemšťany vždycky rád. V jeho produkci letos vznikla i jiná sci-fi, kde vetřelec zase převrací život městečka v roce 1979. Super 8 k nám do kin přijde 8. září a vyplatí se na něj počkat. Na ukázku vydařeného spojení westernu a sci-fi zatím doporučuji třetí díl Návratu do budoucnosti.

prvních deset minut
Daniel Craig, i když parafrázuje roli Bonda
nápad spojit dva žánry