Recenze: Děti moje

George Clooney konfrontuje tragikomiku rodinného života ve smířlivém filmu z Havaje, který je vypočítaný pro vkus oscarové akademie.

Matt King sice žije na Havaji, kde nikdy není špatné počasí, a díky své advokátské profesi má dost peněz, ale přesto se mu život rozpadá pod rukama. Akorát si to nepřipustil, dokud se mu při jedné sportovní nehodě nezranila manželka. Tak, že teď leží v nemocnici v kómatu. Matt si moc přeje, aby se probudila a mohli začít znovu. Místo toho se ale bude muset smířit s tím, že dostal šanci zastavit se, zamyslet a začít žít jinak. A zachránit aspoň svůj vztah s dcerami.

Matt King má tvář George Clooneyho, nejobdivovanějšího muže Hollywoodu, s nímž by život měnil kdekdo. Na konto Clooneyho skvělého výkonu připadá, že i tak Matt vypadá jako loser, zkroušený, zraněný, zmatený a ustrašený. Clooney hraje bez manýrů, bez ješitnosti, která by mu zakazovala vypadat směšně i dojemně. Oni jsou Děti moje vůbec takový dojemný film působící na city a rodinné hodnoty, kroužící kolem velký témat života a smrti, nevěry a lásky, kterou se snaží popsat jako proměnlivou komplikovaný cit. Akorát, že sám film nijak zvlášť komplikovaný zas tak není.

Od Alexandera Paynea jsem si teda zvykla vídat mnohem údernější tragikomedie, víc nelítostné ke svým nedokonalým, vyčerpaným hrdinům, jejichž duši Payne vždy odhaloval až tam, kde to nebylo jenom úsměvné. Po sedmi letech, co uběhly od jeho úspěšné Bokovky, ale asi tenhle sympatický filmař nějak zestárl – nebo chce dostat zase Oscara. Děti moje, které chutnají víc sladce než hořce, obsahují přesně takový mix vtipu, smutku, patosu, humanismu, naděje, důstojnosti a smíření, který se obvykle americké akademii líbí. Zlatý globus za nejlepší drama se už na to chytil.

Někdo jako Payne samozřejmě nenatočil špatný film. Kromě Clooneyho, jehož výkon je tak očividně dobrý, že by mohl Oscara letos taky pobrat, tu září mladý krásný talent jménem Shailene Woodley, v roli Mattovy problematické 17leté dcery. Některé scény jsou silně emocionální, třeba ta, kdy se ona dcera v bazénu dozví, že její matka už se neprobere. Některé dokonale spojují komiku s tragikou, jako když Clooney v plážových sandálech rozrušený běží konfrontovat své přátele, jestli ví o tom, s kým mu jeho žena zahýbala. Na můj vkus tu ale až moc scén tlačí na city tak, jak bych do Payne nečekala.

Do osobní tragikomedie se taky ne úplně patřičně míchá ještě kauza s prodejem kusu nedotčené přírody, kterou Mattova rodina zdědila. A pořád tu zní jednotvárná havajská hudba, která se k ději nehodí. Aspoň že pohled na Clooneyho v takové formě se nikdy neomrzí.

The Descendants, USA 2011, 115 minut. Režie Alexander Payne, hrají George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller, Nick Krause, Matthew Lillard, Judy Greer, Beau Bridges. Premiéra 19. 1. 2012.

19.1.2012 12:00| autor: Aneta K.