Recenze: Den zrady

Hořké politické drama George Clooneyho je pohledně natočené, charismaticky zahrané a polovičatě napsané.

V originále se tenhle film jmenuje Březnové idy, aby přímo odkazoval na události kolem konec kariéry i života Julia Césara. Český distributor ale asi tento název nepovažoval za moc atraktivní, nebo nevěřil, že by obecenstvo pochopilo ten odkaz (a zároveň doufal, že diváky nenapadne nový odkaz k angažovanému dvojfilmu Dny zrady Otakara Vávry). Takže u nás máme film s poněkud tuctovým titulem.

Ale možná zas tak nevadí, že pouto s Césarem a i s tragédií, kterou o něm napsal Shakespeare, bylo zpřetrháno. Jakkoliv právě za něj získal snímek svou nakonec jedinou oscarovou nominaci, jeho nejslabší složkou je scénář, vycházející z divadelní hry jednoho z jeho autorů, nováčka v týmu George Clooneyho.

Kvůli němu má film problém s motivacemi a vykreslením některých důležitých hráčů (tak prudkou změnu v charakteru hlavního hrdiny, který se na začátku sám deklaruje jako idealista, neuhraje ani Ryan Gosling se svým intenzivním pohledem). A kvůli scénáři Den zrady nakonec nenabízí zase tak velký příběh, jak slibuje, a už vůbec ne s nějakým překvapivým objevem nebo novým rozdělením obvyklých rolí.

Což ale na druhou stranu neznamená, že by i taková mírně umělá ukázka toho, jak ambice kazí charakter a jak ideály skartuje proces cesty k moci do podoby cynického pragmatismu, nebyla zajímavá a dostatečně poutavá, v druhé půlce až thrillerově. Zvlášť když ji přehrávají tak skvělí a charismatičtí herci jako jsou Ryan Gosling, Evan Rachel Wood, Philip Seymour Hoffman nebo Paul Giamatii a George Clooney.

Posledně jmenovaný je k tomu i dost talentovaný režisér, což se konkrétně tady projevuje v tom, jak plynule tu vše vizuálně navazuje, a jak i taková epizoda z předvolební kampaně demokratů dokáže aspoň svou atmosférou budit zdání větší tragédie. K ní přispěl i hudební doprovod spolehlivého Alexandra Desplata a zasazení do studeného březnového nečasu.

Clooneyho předchozí politické smutné drama, černobílé retro Dobrou noc a hodně štěstí, bylo utaženější a mělo silnější náboj. Den zrady je zase i přes svůj ponor do amerického volebního systému diváčtější a atraktivnější. A aktuální, ne náhodou vznikl až v době, kdy už Amerika sama prošla deziluzí ze svého nového prezidenta, kterého na začátku viděla taky tak idealisticky.

The Ides of March, USA 2011, 101 minut. Režie George Clooney, hrají Ryan Gosling, George Clooney, Philip Seymour Hoffman, Evan Rachel Wood, Paul Giamatti, Marisa Tomei, Max Minghella, Jeffrey Wright, Jennifer Ehle. Premiéra: 9. 2. 2012.

8.2.2012 12:00| autor: Aneta K.