Probiotika – ano, nebo ne? Vyplatí se kupovat drahé jogurtové nápoje?

O tom, že naše tělo potřebuje dostatek probiotik, ví asi každé malé dítě, ale vyplatí se opravdu kupovat předražené jogurty nebo probiotické nápoje? Není jiná a mnohem levnější alternativa, jak do svého těla dostat zdraví prospěšné pomocníky? Zjistili jsme pro vás!

Bakterie jsou všude v nás. Na každou buňku jich připadá nejméně deset a nejvíce je jich ve střevech. Na každý lidský gen připadá 200 genů bakterií. Bakterie, které žijí v lidském organismu, se nazývají mikrobiomy. A žádný strach, nejsou nežádoucími parazity. Naopak – bez nich bychom zemřeli. Pomáhají tělu získat 30 % kalorií z jídla, které přijme, a jsou důležité zejména v raném věku, protože jsou nezbytné pro rozvoj mozku. Krom toho nás taky chrání před škodlivými bakteriemi, pomáhají vstřebávat léky a důležité živiny. Jejich nejdůležitější funkcí ale je posilovat imunitní systém. Spousta lidí si myslí, že koupě jogurtových nápojů obsahujících probiotika, výrazně prospěje jejich zdraví. Je tomu ale skutečně tak?

Denní příjem „hodných“ bakterií je zdraví prospěšný. Ale produkty, které opravdu obsahují probiotika, lze najít čím dál obtížněji. Evropská unie si totiž velmi pečlivě hlídá, aby deklarovaná probiotika splňovala ta nejpřísnější kritéria. A navíc – podle britského lékaře Jamese Kinrosse vám probiotika nijak výrazně nepomohou, pokud se cítíte dobře. A pokud je to s vaší střevní mikroflóru nahnuté?

článek

Pomůžou, ale je tu určitý problém. Bakterie ve střevech se u každého člověka liší. A navíc tukcukr, které probiotické produkty obsahují, mohou mít naopak negativní účinky. Je proto potřeba najít ta probiotika, která zrovna vám budou vyhovovat, anebo…

Jsou tu ještě prebiotika. Tedy nestravitelné složky potravin, které podporují střevní mikroflóru. Jsou levnější alternativou k někdy celkem předraženým jogurtovým nápojům a jejich účinky nejsou o moc menší. Ba naopak! Prebiotika obsahuje například celozrnný chléb, hnědá rýže, cereálie.

Jídlem neprávem opomíjeným, nicméně velmi prospěšným, je například ovesná kaše. Vědí to i celebrity, včetně Madonny, Nigelly Lawson, Nicole Kidman a údajně i Kate Moss, ačkoliv představit si tuto modelku ráno u plotny je dost obtížné. Obsahuje hodně vlákniny – na jeden hrneček 4 gramy – ale také komplexní sacharidy, které tělo vstřebává pomaleji. To napomáhá většímu pocitu sytosti. Krom toho je v ní spousta železa (1 hrnek obsahuje 80 % doporučené denní dávky pro ženy) a fosforu (25 % denní doporučené dávky), obsahuje vápníkvitamin A, který posiluje imunitu.

A co vy a předražené jogurtové nápoje a jogurty? Investujete do nich, nebo máte jiný recept na zdraví?

Foto zdroj: profimedia.cz

1.11.2013 12:00| autor: Marta Dostoupilová
Více o tématu: probiotika

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist