Přetopené auto nebo ledová chýše? Tipy, jak v zimě ve voze topit, abys chránila své zdraví, krásu i životní prostředí

Prudké přechody z přetopeného auta do zimy našemu tělu moc nesvědčí. Představují pro organismus zátěž, která následně může snížit jeho obranyschopnost a snadno přispět třeba k nachlazení. Kromě toho ale topení, respektive přetápění negativně působí i na pleť. A nejde opomenout ani ekologii.

ustredni-foto-1100x618.jpg Zdroj: AP

Náhlé změny teploty jsou pro tělo náročné. A nemusí být zrovna třeskutá zima, platí to i v létě. Když si třeba v červenci v autě nastavíš klimatizaci na 17 stupňů a vystupuješ do tropické pětatřicítky, tvoje tělo ti zřejmě nepoděkuje. Pak to můžeš odnést třeba angínou. A v zimě je to ještě horší. Kromě rýmy hrozí i narušení rovnováhy tvojí pleti. V chladných teplotách totiž mazové žlázy pokožku nechrání tak jako v létě, a pleť tak bývá trochu sušší. Nedokáže se pak efektivně bránit změnám teploty. Přechod z vytopeného interiéru vozu do mrazivého počasí tedy dává pokožce pěkně zabrat. Další nevýhodou topení je vysoká energetická a samozřejmě i ekologická náročnost. Neboli čím víc si v autě zatopíš, tím víc benzínu spotřebuješ. U elektromobilu pak platí, že čím větší teplo, tím menší dojezd. Jak tedy v autě topit a čeho se naopak vyvarovat?

Míň topit, to se snadno řekne

Jednoduchou radou by bylo vytápět interiér auta co nejmíň. Jenže to se lehko řekne. Představ si, jak časně ráno krátce poté, co jsi vylezla z vyhřáté peřiny, usedáš do studeného auta, ze kterého jsi navíc ještě předtím musela oškrábat námrazu. Do stehen, které vykukují zpod sukně, tě studí ledové čalounění sedadla, a tvoje prsty musí obejmout stejně ledový volant. V duchu prosíš topení tvého auta, ať se rozpálí co nejdřív. Bez váhání ho nastavíš na plný výkon. Po několika minutách se ti po těle začne rozlévat teplo. Je tak příjemné, že tě ani nenapadne topení tlumit, necháš ho běžet pěkně naplno, až dokud nedojedeš do cíle tvé cesty. A to už máš v interiéru auta třeba 25 stupňů, zatímco venku je pod nulou.

Vyhřívej jen části, nikoli celek

Moderní auta mají různé účinné prvky výbavy, které ti pomohou dosáhnout tepelného komfortu rychle a bez nutnosti vytápět celý interiér vozu. Vyzkoušela jsem je na novém SUV Peugeot 3008. To nabízí vyhřívaná přední i zadní sedadla i vyhřívaný volant. Teplé sedadlo a volant mi takřka okamžitě zajistily pocit tepla. Můj tepelný komfort byl naprosto dostačující, topení jsem přitom nastavila jen na teplotu potřebnou k tomu, aby se mi nemlžila skla. Výbava s funkcí vyhřívání se hodí v případě, že se auto používá na kratší vzdálenosti či při malé obsazenosti vozu. To pak není třeba vytápět celý vnitřní prostor, který je mimochodem u modelu 3008 obrovský.

Psychologické teplo

Peugeot 3008 má roztomilou a zároveň užitečnou vychytávku. Můžu si totiž nastavit jednu z osmi barev ambientního osvětlení. Jemné podmanivé světlo pak vytváří ve voze jedinečnou atmosféru. Teplé odstíny jako červená, oranžová či žlutá přinášejí určitý hřejivý pocit, naopak studená bílá či modrá zase pocitově ochlazují. Je to zvláštní, ale funguje to. Nastavením vhodného odstínu ambientního osvětlení tak můžu ubrat nějaký stupínek na topení.

Hebké materiály

Kůže bylo odjakživa považována za symbol luxusu. Vypadá honosně a dobře se udržuje. V zimě ji ale v autě prostě nechceš, protože nepříjemně studí (a v létě zase neskutečně pálí). Můžeš mít samozřejmě kožené sedadlo s vyhříváním, ale ty minuty, kdy sedíš na ledovém povrchu a čekáš, až se zahřeje, budou nekonečné. Mnohem lepší je alcantara. Ta je příjemně hebká a nestudí tak jako kůže. Navíc je elegantní a stylová. V našem testovacím voze bylo moderní alcantarové čalounění zkombinováno i s textilními plochami v interiéru. To samo o sobě působí tepleji, a tak nějak příjemněji než na dotek studené tvrzené plasty, které se běžně v autech používají.

Plánuj odjezd

Vyhřátí interiéru auta v předstihu na příjemnou, ale hlavně umírněnou teplotu, to je ideální situace. Toto umožňují elektromobily, přičemž Peugeot 3008 v elektrické verzi jde vyhřát dokonce s pomocí mobilního telefonu. Prostě pošleš zprávu „Zatop“ nebo si pravidelné časy topení naprogramuješ, a auto připojené k nabíječce pak automaticky v pravý čas zapíná topení. Ty pak odjíždíš s přiměřeně vytopeným autem a s plnou baterií. U aut se spalovacím motorem toto umí řešit přídavné topení, ale to je energeticky a ekologicky vysoce náročné. Na spotřebě benzínu to zaručeně poznáš.

Bezpečnost má přednost před teplem

A pak jsou tu věci, které sice vypadají, že zvýší pocit tepla, ale do auta se prostě nehodí, protože mohou ohrozit tvoji bezpečnost.

  1. Huňaté rukavice a objemné válenky si za volant neber. Snižují cit v rukou či nohou, a to by se ti při řízení mohlo vymstít.
  2. Horkou kávu si dej doma, nikoli v autě. Hrozí, že se při řízení poliješ, opaříš nebo se ti horkou párou zamlží brýle.
  3. Deka na sedadlo řidiče nepatří. Říkáš si, že si ji jen přehodíš přes kolena, aby tě hřála. V tom případě ale hrozí, že sklouzne na zem a dostane se mezi pedály. A malér je na světě.

Jakou preferuješ teplotu v autě? Používáš vyhřívání sedadel? Zapoj se do naší diskuse.

13.12.2024 5:59| autor: Redakce ve spolupráci s Peugeot
Více o tématu: osvětlení

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist