Přerušovaný půst – nová metoda hubnutí

Ve světě diet a hubnutí se momentálně nejvíce skloňuje metoda přerušovaného půstu. Kromě redukce hmotnosti slibuje i různé zdravotní benefity. Proč je tak úžasná? Není třeba hladovět ani počítat kalorie, pouze stačí omezit dobu příjmu potravy.

prerusovany-pust--1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

Jak to funguje?

Současné trendy zdravé výživy doporučují jíst pravidelně ve dvou až tří hodinových intervalech malé porce. Tento způsob stravování ale nezohledňuje fungování inzulínu na lidský organismus.

Při jídle se vyplavuje inzulín, který pomáhá našim buňkám efektivně využívat přijaté sacharidy – nejprve uloží omezenou část do jater v podobě glykogenu, zbytek, co tělo nevyčerpá, okamžitě schová v podobě tukových zásob do celého těla. Jak asi tušíš, tato spíž je neomezená… :- ) Ovšem v případě půstu je úroveň inzulínu nízká, tělo nic neukládá a zpracovává zásoby energie.

Metoda přerušovaného půstu vlastně dopřává tělu dostatek času ke spálení nahromaděných zásob a tím hubnout.

Rozdělení dne

Je to v podstatě velmi jednoduché. Rozdělíme den na dvě části – dobu, kdy jíme a kdy se postíme. Nejčastěji se doporučují intervaly 14/10 pro ženy a 16/8 pro muže, přičemž druhé číslo značí dobu jídla. Určitě tě potěší, že do půstu se počítá i spánek, takže doba hladovění je opravdu krátká.

Existují i extrémnější podoby:

  • 20/4 – opět je vhodnější pro muže,
  • 24hodinový půst od večeře po večeři (nebo od oběda do oběda),
  • 5:2 – 5 dnů pravidelného příjmu potravy a 2 dny půstu, při kterých je však dovoleno jíst 500 kalorií denně,
  • 36hodinový půst – například sníš večeři 1. den, celý druhý den jíst nebudeš, a to až do snídaně 3. dne.

Začínáme!

Nedoporučuje se skočit do přerušovaného půstu rovnýma nohama. Můžeš si třeba vybrat tři dny v týdnu, kdy budeš metodu dodržovat a postupně je rozšiřovat. Navíc není žádná tragédie, když občas přerušíš nebo vynecháš.

Abychom se vešli do potřebného intervalu, musíme vynechat snídani nebo večeři. Záleží, co ti lépe vyhovuje – budíš-li se ráno hladová, klidně se v osm nasnídej a poslední jídlo si dej v šest hodin. Nebo naopak vydrž do oběda a pak se nemusíš rozpakovat dát si pozdější večeři v osm.  To není tak hrozné, že?

Nesmíš ale zapomenout, že do „jídelních“ hodin se počítá, když si dáš limonádu, pivo nebo víno. I tekutiny obsahují kalorie a tedy aktivují inzulín. V době půstu se povoluje pouze voda, neslazené minerálky, čaj či černá káva. Hlad je převlečená žízeň, na to nezapomeň.

A že tě občas přepadne hlad? To je přece přirozené a tělo dokáže bez jídla vydržet i několik dní, tak proč bys nezvládla několik hodin? Naopak zjistíš, že díky hladu cítíš přívaly energie. Nejlepší je v takových chvílích se zaměstnat ať už prací nebo cvičením, jen abys nemusela myslet na jídlo.

TIP FEMINA.CZ: Při přerušovaném půstu je důležité nefixovat se na jídlo a oprostit se pouček, které máš zažité – snídaně je základ dne a když pocítíš hlad, je už pozdě.

Jak jíst?

Nejlepší na přerušovaném půstu je, že se nemusíš nijak omezovat. Jez tak, jak jsi zvyklá, jen počet jídel a kalorií musíš vměstnat do doby, kterou sis zvolila. Samozřejmě není žádoucí se přecpávat nezdravými jídly, uzeninami a prázdnými kaloriemi. To nezhubneš nikdy. Prostě jez tak, jak se má, omez sladkosti, soustřeď se na příjem bílkovin, zeleniny, a zdravých tuků.

Může se stát, že když si na rytmus půstu zvykneš, budeš mít tendenci jíst méně a méně, to už ale není půst ale dlouhodobé hladovění a to není zdravé ani účinné! Důležité je zůstat na svém – pokud jsi třeba přijímala 2000 kalorií, budeš je jíst i při přerušovaném půstu.

Co ti ještě přerušovaný půst přinese dobrého?

  • Lépe se budeš soustředit a budeš jasněji myslet
  • Sníží se ti hladina inzulínu v krvi
  • Získáš více energie
  • Zlepší se spalování tuků
  • Sníží se hladina cholesterolu v krvi
  • Je to prevence Alzheimerovy choroby
  • Má omlazující efekt
  • Prokázaná je i redukce zánětů v těle

Tak co říkáš? Jdeš do toho? Nebo to není nic pro tebe? Napiš nám do diskuze, těšíme se na příspěvky.

Foto: Shutterstock.com

11.7.2018 4:00| autor: Jana Truksová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist