Nejlepší lék na zimní depku? Slupka od banánu, šťastné brýle a houby

Zima je dlouhá, oproti tomu dny, kdy vysvitne sluníčko a nabije nás alespoň trošku pozitivní energií, zase moc krátké. Není divu, že právě v tomto období propadáme nejvíce chmurám a splínům. Proč na deprese trpí více ženy a jak se jich zbavit? Tady máš devět někdy hodně zvláštních pomocníků.

depka-zimni-1100x618.jpgCelá galerie 25 Zdroj: Shutterstock.com

Máš v těchto dnech často náladu pod psa? Není to nic neobvyklého. Dokonce i věda potvrzuje, že zimní měsíce dobrou náladu nepřidají. Podle jedné studie trpí v zimním období špatnou náladou více ženy než muži. Na vině je hormon stresu kortizol, který tělo vylučuje ve zvýšeném množství. Tmavá rána a věčně zamračená obloha často umoří i životního optimistu.

Zimní depka možná brzdí i tebe. Mrzne ti úsměv na rtech, cítíš se unavená a víc ve stresu. A dokonce i věci, které tě jinak baví, teď děláš s nechutí. Proč trápí chmury hlavně ženy? A jak na ně vyzrát?

Vědci z univerzity v britském Glasgow odhalili, že ženský mozek je daleko více citlivější na tmu a chlad než mozek mužský. Může za to již zmíněný kortizol, ale také životní prostředí. Je vědecky dokázáno, že život ve velkoměstech s nečistým vzduchem zhoršuje duševní zdraví. U dětí může způsobovat hyperaktivitu, u starých lidí zase demenci. Zůstat v pyžamu a celý den prolenošit v posteli bohužel nejde. Takže co s tím? Tady máš 9 tipů, díky nimž si na tebe depka nepřijde:

Houby

Nemyslíme tím, že je vše na houby, myslíme tím prostě houby. Třeba je máš zavařené nebo usušené z loňského podzimu, dají sehnat ale i mražené. Každopádně s depkou pomohou zatočit, neboť obsahují vitamin D, který normálně tělo získává ze sluníčka – toho je ale v zimně nedostatek. A dobrou zprávou je, že ani vařením se vitamin D neztratí. Pokud neseženeš houby, zkus červenou řepu, která má stejně blahodárný účinek. Obsahuje betain, který pomáhá uvolnit šťastné hormony serotonin a dopamin.

Šťastné brýle

Jsou to brýle určené pro terapii světlem nebo také světelné brýle. Vyzařují speciální bílé světlo obohacené modrým světlem na vlnové délce, která pozitivně působí na lidské tělo. Brýle by měly pomoci při potížích se vstáváním do tmy, nedostatkem energie či spánku. Trochu potíž je jejich vyšší cena. Dají se pořídit v přepočtu od 4 500 Kč. Zkusit můžeš i speciální světla, která mají imitovat sluneční svit.

Domácí práce

Možná je vytírání podlahy či ukládání nádobí z myčky tou poslední činností, kterou bys zrovna chtěla dělat, podle vědců by ses ale domácích prací zříkat neměla, dovedou tě totiž vrátit do lepšího duševního rozpoložení. Tělu dodáš pohyb a odpoutáš jej od starostí. A navíc – uklizený byt ti určitě zlepší náladu. Podle jednoho průzkumu měli třeba daleko lepší náladu lidé, kteří si po probuzení ustlali postel.

Banánová slupka

Výzkum vědců z Tchaj-wanu poukazuje na to, že banánová slupka obsahuje ingredience, díky nimž se ti zlepší nálada. Magnézium a ostatní minerály, které se v ní vyskytují, napomáhají uvolnění svalů a udržení hormonů pod kontrolou. Recept, jak ji využít, je jednoduchý. Stačí slupku omýt a vařit 15 minut. Vývar z ní pak jednoduše vypiješ. Pokud nemůžeš usnout, zkus heřmánkový čaj.

Květiny v květináči

Jsou nejen krásné, ale také dokážou vyčistit vzduch od škodlivin. A mají výrazný vliv na dobrou náladu. Záplava barevných kvítků tě zbaví deprese určitě. Tak si domů přines klidně už teď jaro v květináči.

Pravidlo čtyř minut

Jeho autorem je terapeut Andy Cope. Spočívá v tom, že se budeš maximálně snažit veškerou svou energii koncentrovat do prvních čtyř minut; například při schůzce, plnění nějakého úkolu atd. Budeš se cítit šťastnější a sebevědomější, protože danou činnost zahájíš s pozitivní energií. A ta ti potom zůstane již po celou dobu jakékoliv činnosti, do které se s tímto pravidlem pustíš.

Rovná páteř

Možná nevěnuješ dostatek pozornosti správnému (rovnému) sezení či chůzi. Je to ale velká chyba. Protože, pokud se hrbíš (máš třeba židli moc vysoko či nízko vzhledem k pracovnímu stolu), tělo je ztuhlé, následovat může bolest svalů a špatné dýchání. A s tím samozřejmě přichází také špatná nálada. Takže se narovnej.

Předstíraný úsměv

Lepší než žádný. Když všechno selže, nedaří se, předstírej to. Něco v tom smyslu radí američtí vědci, podle nichž i vynucený úsměv může znamenat konec hněvu, kterým stejně vůbec nic nespravíš. I falešným smíchem se dokonce dá dopracovat k tomu pravému.

Sex

Intimní styk pomáhá zabránit stresu, zredukovat pocity úzkosti a zlepšit spánek. To je vědecky dokázáno. A dokonce stačí i objetí. To by ale mělo trvat déle než běžné 2 sekundy – zhruba 7 sekund a více. Pokud je tedy venku zrovna pošmourno, pak z postele ani nevystrkuj nos, bude ti líp v  partnerově náruči.

A jak to máš se zimní depkou ty? Co je pro tebe nejlepší lék? Za nás rozhodně humor. Tak se pobav v naší galerii:

Foto: Shutterstock.com, facebook.com, 

31.1.2018 10:00| autor: Marta Dostoupilová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist