Nebezpečné hubnutí. Kdy může jít o život?

Jaro je tady a s ním i období, kdy po dlouhé zimě odhazujeme huňaté svetry a teplé kabáty a musíme přiznat světu, jak moc jsme se zase přes zimu nehlídali s jídlem. Možná právě teď procházíš obdobím obrovské deprese ze své postavy a celé dny lovíš diety, které by ti pomohly rychle a efektivně zhubnout dřív, než si budeš muset obléct plavky. Ale dej si pozor, některé hubnutí může být pořádně nebezpečné. Proč?

nebezpecne-hubnuti-1-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

Hon za vysněnou postavou je tak nějak už běžnou součástí našich životů. Móda diktuje štíhlá těla a tak se snažíme odepírat si jídlo a kult dodržet. Ne vždy to ale děláme správně, občas sáhneme po metodách, které nám nejenže nepomohou dlouhodobě zhubnout, ale ještě nám mohou ublížit. Které chyby děláme při hubnutí nejčastěji?

Hladovíme

Pokud chceš zdravě a dlouhodobě zhubnout přebytečná kila, hladověním svého cíle rozhodně nedosáhneš. Naopak, krátkodobým hladověním a následným návratem do „normálního“ režimu dáš tělu pořádný šok, a sice na chvilku shodíš, to ano, ale následně díky jojo efektu přibereš i dvakrát tolik. „Pro trvalé zhubnutí potřebujeme upravit správné množství jídla tak, aby strava byla pestrá, vyvážená a pravidelná. Bezmyšlenkovité snížení příjmu potravy, kterým tělo ochudíme o potřebné živiny, má za následek úbytek svalové hmoty. Ztráta svalové hmoty je nežádoucí a hladovění za účelem hubnutí je naprosto nevhodné,“ upozorňuje Mgr. Kateřina Šimková, výživová specialistka Zdravestravovani.cz.

Věříme detoxům

O detoxu jsi už určitě slyšela. Díky němu zbavíš tělo nežádoucích a toxických látek a jako vedlejší účinek je uváděno právě shození nadbytečných kilogramů. To se nám líbí, to je jasné. Ale většina detoxikačních diet je postavena tak, že tvému tělu nedodá dostatek potřebných látek, jako jsou bílkoviny, sacharidy a tuky. Výsledkem několikadenního půstu může být malátnost, únava a podrážděnost. Dnes tolik populární především jarní detoxy a očisty mají za úkol zbavit tělo toxinů a odlehčit játrům a ledvinám. „Pro přirozenou detoxikaci organismu od běžných toxických látek potřebuje naše tělo kvalitní a vyváženou stravu každý den. Hladovky, půsty, detoxy, vše s sebou nese riziko nedostatku důležitých životně nezbytných látek pro správné fungování našeho těla, orgánů a jejich funkcí,“ dodává Mgr. Kateřina Šimková.

Hubneme rychle

Při hubnutí je důležité mít reálné a dlouhodobé cíle, které vedou k trvalým změnám a úbytku tělesné hmotnosti. Pomalými změnami, nejen stravovacích ale i pohybových návyků, dojdeš k vytouženému cíli ve zdraví a spokojenosti. Radikální změny, rychlý hmotnostní úbytek jde většinou ruku v ruce s trápením. „Naše tělo pracuje tak, že je zvyklé na určitou energetickou rovnováhu, kterou se snaží dlouhodobě udržet. Jakékoliv změny, ať proces hubnutí či nabírání, jsou pro tělo změna stavu a náš organismus se na tyto změny musí adaptovat a přizpůsobit se změně energetické hladiny. Bez obav si můžeme udělat jeden volný den v měsíci, kdy si dopřejeme, na co máme chuť. V rámci týdne to můžou být 1-2 chody o víkendu, kterými se potěšíme. Pozvolné a zdravé hubnutí představuje snížení tělesné hmotnosti kolem 0,5 kg za týden,“ dodává Mgr. Kateřina Šimková.

Frčíme na jednostranně zaměřených dietách

Dnes se můžeš setkat se spoustou drastických diet slibujících žádoucí postavu téměř za pár dní. Tyto diety jsou většinou postaveny na výrazném snížení, či úplném vyřazení tuků či sacharidů z jídelníčku. Ale právě tuky, sacharidy a bílkoviny tvoří základní živiny, které jsou pro správné fungování těla nepostradatelné.

Věříme tabletkám a spalovačům tuků

Přiznej barvu, už jsi alespoň jednou za život uvěřila reklamě a sáhla po nějakých tabletkách nebo spalovačích tuků, které ti měly dopomoci zhubnout během chvilky velmi rychle a snadno a občas i bez toho, aniž bys musela omezit jídelníček? Tak to je něco, na co můžeš rovnou zapomenout. Spalovače tuků patří mezi doplňky stravy, kterých je na trhu velké množství. Tyto produkty díky zvýšení klidového energetického výdeje mohou pomoci při snižování tělesné hmotnosti, ale pouze za předpokladu intenzivní fyzické aktivity a správného nastavení jídelníčku. Bez toho to prostě nepůjde.

Je jasné, že rychlé hubnutí prostě neexistuje. Nebo máš snad jinou zkušenost? A už jsi někdy zkoušela dietu, která by tě ohrozila na životě? Napiš nám své zkušenosti do diskuze. 

Foto: Shutterstock.com

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist