Minimalizmus in natura

Materiál, který je použitý pro výrobu nábytku, má zcela určující charakter pro jeho vnímání. Leštěná ocel vytváří milieu technologického high endu, dřevěný masiv může v někom vyvolávat dojem exklusivity a ratan, bambus, mořské řasy nebo světlé dřevo v bezbarvém laku jsou nástrojem na vytvoření „přírodní“ atmosféry. Velmi zajímavé je, když se třeba těmto velmi pro-přírodním materiálům začne věnovat kreativní designér, např. Michael Sodeau nebo třeba Paola Navone.

Navrhování nábytku je stejně tak jako např. malování obrazů či skládání hudby kreativní činností a autor, v tomhle případě tedy designér, má pak k dispozici několik základních nástrojů na vyjádření nějaké své myšlenky či tvůrčího záměru.  Malíř zachází např. s barvami či s perspektivou a designérovi se tedy nabízí v prvé řadě tvar, barva a materiál budoucího nábytku. To vše pak musí respektovat funkci, tedy např. způsobilost židle k sezení, vhodnost lůžka ke spaní atp.

Materiál a stereotyp

Autor hudby může být v jistém slova smyslu orientovaný např. zejména na rytmus a ostatním složkám pak věnuje menší či standardní pozornost. U takové hudby se s největší pravděpodobností dobře tančit. Stejně tak si designér může vybrat jako jemu blízký nástroj třeba právě materiál a doslova si pohrávat s jeho povahou, s jeho schopností vytvářet atmosféru a určovat tak povahu místnosti či bytu. Zvláštním stereotypem je používání tzv. přírodních materiálů pro výrobu nebo návrh nábytku určeného většinou tzv. na chalupu, do zimní zahrady a nebo zkrátka tam, odkud je „blízko k přírodě“. S tím pak jde ruku v ruce také tvarosloví, které se obvykle obrací směrem spíše k rustikálním vzorům, ke vzorům pocházejícím z lidové tvořivosti atp. Pokud ale kreativní designér opustí tyto stereotypy, může výsledek jeho práce dopadnout velmi zajímavým způsobem. Může být „přírodní“, klidný a přirozený, zároveň minimalistický až puristický, tedy takový, který bývá širokou zákaznickou obcí vnímán jako „studený“ a zároveň může dokázat vytvořit tolik vyhledávaný „teplý dojem“.

Foto firmy Gervasoni

31.7.2007 12:00| autor: Living.cz

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist