Máš problémy se zažíváním? Možná kombinuješ nevhodné potraviny

Věděla jsi, že nevhodnou kombinací potravin na talíři si zaděláváš na problém? Některé potraviny se zkrátka spolu nesnesou a přináší to pak komplikované trávení a žaludeční potíže. Která jídla bys měla vynechat?

traveni-1100x618.jpg

Budeš možná v šoku, když ti povíme, že nevhodná sestava pokrmů je u nás, tedy v české kotlině, téměř každé jídlo. Není tedy divu, že se po obědě cítíme unavené a jedinou chuť, kterou máme, je zalézt si do postele. Pokud už tě nebaví neustále dokola řešit problémy se zažíváním, některé potraviny jednoduše nekombinuj. A uvidíš, že i po jídle budeš plná energie a elánu.

Brambory s hovězím a vepřové s knedlíkem nebrat

Když do našeho trávícího systému pošleme zároveň sacharidy s bílkovinami, bude potřebovat hodně času tohle strávit. A ty se rozhodně nebudeš cítit lehce a plná energie. Problém ale je, že sacharidy, kam patří i brambory, pšeničné produkty jako jsou knedlíky či těstoviny, často jíme v kombinaci s masem. A je jedno, že se snažíš vyhýbat svíčkové s pěti knedlíky a místo toho si dáš krůtí s těstovinami. Pořád kombinuješ sacharidy s bílkovinami a zatěžuješ trávící systém. A proč je to takový problém? Sacharidy začínáš trávit už v ústech, maso až v žaludku, navíc šťávy, které se vytváří při trávení sacharidů, zpomalují trávení masa. Zkrátka trávit maso a brambory budeš o hodně déle, než kdybys je jedla zvlášť.

Co tedy jíst? K masu si dopřej zeleninový salát. Hodí se také kyselé ovoce, zkus třeba kiwi či ananas. A pokud máš chuť na brambory nebo těstoviny, tak si uvař nějaké vegetariánské jídlo. Co třeba zapečené brambory se zeleninou? Maso k tomu ani nepotřebuješ.

Jen jeden druh bílkovin

S bílkovinami je to opravdu těžké. Zkrátka potřebují na trávení nejen čas, ale i prostor, takže se nesnesou ani s jinými druhy bílkovin. To tedy znamená, že bys neměla míchat maso a mléko či sýr a vejce. Chápeme, že spousta výborných receptů se skládá z mléka, vajec a masa, ale uvědom si, že ti k obědu vždy stačí jedna bílkovina. Nezapomeň, že mezi bílkoviny se řadí také luštěniny či ořechy.

Co tedy jíst? Pokud máš problém vyloučit některé druhy bílkovin, tak je nahraď něčím jiným. Třeba když chceš omáčku a k tomu vejce, tak do omáčky místo mléka použij sóju či kokosové mléko. A věděla jsi, že existuje i veganské vejce? Není to tedy vejce, jaké ho známe, ale jedná se o prášek z mořské řasy, který můžeš použít všude tam, kam jinak dáváš klasické vejce. Dokonce i omeletu z něj můžeš vyrobit.

Ovoce raději samotné

Sladké ovoce si dopřávej jen samotné, s ničím je nekombinuj a počkej půl hodiny, než budeš jíst něco jiného. Opatrná ale buď i při kombinování jednotlivých druhů ovoce. Například takový meloun, který obsahuje hodně vody, s ničím už nejez. Naopak banán se snese s dalšími druhy, a to i se sušeným ovocem či ořechy a semeny. Vhodné ale není si ovoce dávat do jogurtu, což je velmi oblíbená forma snídaně. Opravdu si dávej pozor na to, s čím ovoce jíš, protože jinak by ti mohlo v žaludku začít kvasit a místo toho, aby ses cítila skvěle, ti bude zle. Kyselé ovoce si můžeš dát k masu, ale rozhodně ne k bramborám, zkrátka pokud spojíš ve svém trávicím systému škrob a ovoce, škrob začne kvasit.

Co tedy jíst? Do kaší či jogurtů si místo ovoce dávej ořechy s medem. Dobrá volba také je smíchat ovoce a zeleninu, například mrkev s jablkem, ale už nepřidávej jogurt. Udělej si k snídani třeba ovocný salát.

Zeleninové saláty se musí umět

Budeš se možná divit, ale i některé druhy zeleniny není dobré kombinovat. Například ty druhy zeleniny, které mají v dužině semena, tedy dýně či rajčata, není dobré míchat s ostatní zeleninou, nebo jen se zeleninou chudou na bílkoviny a škroby. Na co bys ale neměla zapomínat je, že zelenina a tuky k sobě patří. Protože některé vitamíny jsou rozpustné pouze v tucích, proto je příhodné do salátu přidat olivový olej nebo zeleninu připravovat na másle.

Co tedy jíst? Listová zelenina se dá jíst s čímkoliv, tedy tu si můžeš dopřát k čemu budeš chtít a klidně každý den, má výborné detoxikační schopnosti a navíc i uklidňuje.

A co ty? Máš vyzkoušené, že ti po nějaké kombinaci jídel není dobře? Řešíš stravu nebo si na talíř dáš prostě vše, co ti chutná? Napiš nám do diskuze, jak jsi na tom ty. Budeme se těšit na příspěvky.

Text: Alžběta Bublanová

Foto: Profimedia.cz

9.6.2017 6:00| autor: Alžběta Bublanová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist