Recenze: Válečný kůň

Krutá válka a ušlechtilý kůň v nostalgickém obalu. Steven Spielberg natočil krásně vypadající poctu starému Hollywoodu, v níž tak trochu zapomněl pořádně vyprávět příběh.

Na velkolepých podívaných plných emocí si Steven Spielberg postavil kariéru vypravěče krásných dobrodružných pohádek o bezbranných. Poslední léta jeho vize světa potemněla, letos se ale vrátil k příběhům svých 80. let. Smysl pro akční dobrodružství soudě podle Tintinových dobrodružství neztratil. Válečný kůň ale za jeho nejlepší formou pokulhává.

Na matadora Spielbergova talentu a zkušeností v tomto dojemném spektáklu modelovaného podle vzoru hollywoodské klasiky překvapivě hodně věcí nefunguje. Třeba mladí herci. Spielberg kdysi dokázal objevit talent mladého Christiana Balea, ve výběru Jeremy Irvinea se ale netrefil, mladý Angličan je sice pohledný, ale to je tak všechno. Přitom právě jeho spojení s koněm Joeym, kterého mu odvedou z idylicky podaného venkova do války, má vést celým dějem rozesetým po bojištích první světové.

Ještě mladší Francouzska v roli křehké holčičky, jedné z mnoha dočasných majitelů Joeyho v jeho válečné odysey, irituje svým přehráváním i angličtinou s těžkým přízvukem. Spielberg tu vyšel americkým divákům vstříc až tak daleko, že si odcizil ty evropské. Francouzi i Němci mluví anglicky dokonce víc než na divadle, kde nemají titulky.

Nesmírně a stále hranou úspěšnou divadelní hrou se film inspiroval stejně jako dětskou knížkou Michaela Morpurga. Výsledný mix je obohacený i o vlastní nápady a je sympatické, že se tvůrci snažili o víc než přímočarou adaptaci. Že dávají větší důraz na proměny války, která postupně potemňuje celé vyprávění, proto přibyly třeba postavy německých dezertérů. Vizuálně je tato evokace minulosti zalitá měkkým světlem, která odstiňuje rozpoložení hrdinův barvami obrazu, stejně krásná jako pohled na statného plnokrevníka. Některé záběry k tomu v sobě nesou i zastřenou melancholii, jako třeba první útok britské kavalerie.

Jenže pokud dnes slavná a oceňovanější divadelní adaptace uchvacuje bambusovými loutkami koní a tím, jak se jednoduchými prostředky dokáže neomylně dostat k srdcím diváků, filmová verze působí jaksi uměle. Její scénář, napsaný scénáristou Billy Elliota a autorem Lásky nebeské, svá klišé neoživil. Deklamace lidských figur občas a v nevhodných okamžicích znějí směšně pateticky, jejich načrtnuté osudy nic moc neváží.

A velký vypravěč Spielberg jako by ty nedostatky neviděl přes mlhu sentimentu milovníka starého Hollywoodu, který právě s radostí napodobuje své idoly. Jim patří Spielbergovy city víc než osudu ušlechtilého ubohého zvířete. Už od té doby, co jsem nad shledáním Alberta a Joeyho plakala spolu se zbytkem divadla, jsem věděla, že pokud mě film nerozbrečí, znamená to, že se nepovedl tak, jak měl.

War Horse, USA 2011, 146 minut. Režie Steven Spielberg, hrají Jeremy Irvine, Peter Mullan, Emily Watson, David Thewlis, Tom Hiddleston, Benedict Cumberbatch, David Kross, Niels Arestrup, Celine Buckens, David Kross, Leonard Carow, Matt Milne, Robert Emms, Toby Kebbell, Eddie Marsan, Liam Cunnigham, David Dencik. Premiéra 23. 2. 2012.

Hodnocení: 55 %

29.2.2012 12:00| autor: Aneta K.