Recenze – Sherlock Holmes: Hra stínů

Robert Downey Jr. a Jude Law jsou zpět jako Sherlock a Watson. Oba dva se tentokrát ale rozhodl zastínit svým akčním stylem na efekt režisér Guy Ritchie.

Před dvěma lety bývalý manžel Madonny natočil akční verzi dobrodružství nejslavnějšího detektiva světa a zdálo se, že si tím resuscitoval zapadající kariéru. Teď natočil pokračování a znovu to vypadá, že svět režiséra jako je Guy Ritchie opravdu zas tak moc nepotřebuje.

Jedničku jsem si užila jako docela nápaditě zmodernizovanou akční komedii z anachronisticky viktoriánské doby, kde případ moc neodsýpal, zato špičkování mezi Holmesem a jeho jediným přítelem Watsonem ano. S jejím úspěchem Ritchie nabyl sebevědomí a taky zlenivěl. Točí víc jako dřív ve svých krimi typu Sbal prachy a vypadni. To znamená hodně zpomalovaček na efekt, spousta manýrů a přehánění a menší zájem o přehlednost příběhu. A to zrovna tentokrát se scénáristi až příliš překonali a nasázeli sem zápletku tak zamotanou všemožnými intrikami, podvody, tajemstvími, falešnými stopami a triky, že se v tom binci její smysl někdy ani nedá stíhat vystopovat.

I když ale necháme sledování všech zákrut ďábelského plánu profesora Moriartyho na Holmesovi a jeho geniálním mozku, nezbude nám lehká komedie, přes celkem prvoplánové výstupy komika Stephen Frye v roli Sherlockova bratra. Moriarty chce urychlit historii  a plánuje první světovou válku už na rok 1891 a jako by tu pod tíhou téhle katastrofy celková nálada ztemněla, víc než se hodí na akční road movie po Západní Evropě. I ten Holmes vypadá nešťastně a unaveně. Asi proto, že jeho Watson ho už opravdu opustil kvůli ženě a většinu filmu je pak docela upozaděný.

Robertu Downeymu Jr. tahle role aspoň pořád sluší a mezi ním a Judem Lawem v roli Watsona pořád panuje evidentní (přátelská) náklonnost. Moriarty je silný protivník a závěr o osudných vodopádů konečně strne, po té předehře trvající skoro celý film. Dvojka ale to nejlepší z jedničky už jenom opakuje a tím novým moc nezaujme, i když pořád vypadá atraktivně. Snad nové díly televizního BBC Sherlocka z 21. století podobné zklamání nepřinesou.

Sherlock Holmes: A Game of Shadows, USA 2011, 129 minut. Režie Guy Ritchie, hrají Robert Downey Jr., Jude Law, Jared Harris, Noomi Rapace, Stephen Fry, Kelly Reilly, Eddie Marsan, Geraldine James, Gilles Lellouche. Rachel McAdams. Premiéra 5. 1. 2012.

28.12.2011 12:00| autor: Aneta K.