Recenze: Seriózní muž

Bratři Coenové se pustili do krutě černé, nicméně skutečně výborné židovské komedie vyprávějící o tom, že život je plný nevysvětlitelných překvapení.

Slavní filmařští bratři Joel a Ethan Coenovi mají pořád škodolibě sarkastickou náladu, oproti špionážní frašce o blbcích Po přečtení spalte už, ale nejsou tak necitelně zlomyslní. Naštěstí. Seriózní muž, další malá černá komedie plná nepříjemných překvapení, je bizarní a absurdně zábavná. A taky inteligentní (až filozoficky, pokud budete chtít) a docela temná. Zaslouženě to dotáhla k nominaci na Oscara za nejlepší film roku a já osobně bych dneska fandila nejvíc právě jí.

Na tenhle film nechoďte do kina pozdě, jelikož už v úvodním mottu se skrývá možný klíč k jeho pochopení. Pak tu je taky scénka z židovského štetlu, kde se jeden manželský pár možná potká s tzv. dybukem, nemrtvým (Seriózní muž funguje i jako nenásilný úvod do židovské terminologie). Takový začátek mě připravil na následující bizarní řadu opravdu nešťastných příhod v životě obyčejného slušného a seriózního muže, profesora Larry Gopnika, postavičky dojemně směšné jako její jméno, zároveň však postavy, kterou mají tvůrci rádi a kterou divadelní herec Michael Stuhlbarg dokonale pochopil.

Manželka Larrymu oznámí, že chce rozvod, dcera mu krade peníze, syn peníze zase dluží, svůdná sousedka ho pokouší, asijský student ho vydírá, bláznivý bratr má opletačky s FBI, na univerzitě ho pomlouvají anonymní dopisy, žádný rabín mu nedokáže poradit. A to pořád není všechno. Coenové jsou nelítostní.

Příběh se odehrává na konci 60. let na předměstí v Minneapolis (kde Coenové vyrůstali) a díky vizuálnímu stylu i songům od Jefferson Airplane pohlcuje atmosférou halucinogenního snu, ze kterého se Larry nemůže probrat. Tak jen nechápavě pozoruje, co se děje kolem a pomalu se hroutí pod tíhou toho, že najednou nic nedává smysl. Jeho stížnosti, že přece nic neudělal, zní bezmocně. Jeho pasivita se zdá být stejným prohřeškem jako jeho nemohoucnost vyjít z role nábožensky nijak horlivého profesora fyziky, rezignovat na logické vysvětlení všeho a přijmou fakt, že existují záhady. Larryho palčivá úzkost mi připadala dost univerzální. Proto přijímám záhadu toho, že Coenové dokážou natočit něco tak pesimistického a existenciálního a pořád mě u toho výborně pobavit.

písně Jefferson Airplane
výkon Michaela Stuhlbarga v hlavní roli
halucinogenní atmosféra