Recenze: Miláček

Robert Pattinson na potkání láme srdce vdaných vlivných paniček v pohledné adaptaci Maupassantova slavného románu o amorálnosti, který až příliš spoléhá na talent své hlavní hvězdy.

Román o tom, jak je pařížská společnost prolezlá marnivými sobci, lháři a pokrytci usilujícími hlavně si hodně vydělat a snad i hodně si užít, vydal Guy de Maupassant už v roce 1885. Tato adaptace kupodivu začíná své vyprávění o pět let později a mluví se v ní anglicky, ale to nevadí. Oproti knize se tu všechno soustředí hlavně na toho největšího a nejdrzejšího hajzlíka ze všech, bývalého vojáka Georgese Duroye, zbytek společnosti je barvité pozadí motivující hlavního hrdinu. I tahle adaptace se dá ale použít jako představení románu těm, kteří nemají čas ho číst, protože je poměrně věrná. A svižná.

S předlohou si začínající scénáristka Rachel Bennette poradila dobře, zůstalo tu z ní i spousta detailů, i když některé scény dávají plný smysl jen se znalostí knihy. Poradili si i režiséřští debutanti, zakopnou jen v půlce, bohužel v docela důležité scéně Georgesovy noční můry, z níž má vzejít jeho vzrůstající posedlost majetkem.

K tomu je to adaptace i velmi krásná. Georges po náhodném setkání s bývalým kolegou z armády dostane příležitost vyšvihnout se odrazem od lidí od novin a tu už neopustí, naopak zdatně používá svých půvabů, aby stoupal výš a výš. A tak se spolu s ním ocitáme ve světě luxusu, krásných interiérů, krásných šatů a krásných žen. Christina Ricci dostala roli živé milenky Clotilde, Uma Thurman inteligentní svobodomyslné Madeleine a Kristin Scott Thomas upjaté a posléze hysterické paní Rousset.

A mezi nimi se pohybuje Robert Pattinson, hlavní marketingový tahák filmu, aktuální idol dívek, jehož obsazení dává smysl komerčně i typově. Jenom ne moc umělecky, zvlášť když duo nových filmových režisérů (zato zkušených divadelníků) právě na něm postavilo takřka celý film. Georgese neustále sleduje, často navíc v detailech. Teoreticky takové zacílení vyprávění svědčí, i za tu cenu osekání předlohy. Jen Pattinson takový záběr ne úplně herecky zvládá. Jeho postava je dětinská, urážlivá, mstivá a afektovaná, jenže při pozornějším zkoumání se nedá všechna teatrálnost a povrchnost hercova projevu připsat na konto Georgese. Nicméně i Pattinsonův šarm pomáhá, aby se i na film s takovým anti-hrdinou dívalo tak příjemně.

Bel Ami, UK/Francie/Itálie 2012, 102 minut. Režie Declan Donnellan a Nick Ormerod, hrají Robert Pattinson, Christina Ricci, Uma Thurman, Kristin Scott Thomas, Colm Meaney, Philip Glenister, Holliday Grainger, Natalia Tena. Premiéra 22. 3. 2012.

21.3.2012 12:00| autor: Aneta K.