Recenze: Kvílení

James Franco si zahrál na beatnika Allena Ginsberga, ve filmu o jedné slavné provokativní básni, který je stejně netradiční a upřímný jako ona.

Jestli jste dávali ve škole při hodinách literatury pozor, tak si asi pamatujete, že báseň Kvílení napsal Allen Ginsberg, a že patří mezi nejvýznamnější díla tzv. beatnické generace. A možná i to, že nedlouho po svém vydání v 50. let byla vláčena před soudem za údajnou obscénnost a profesoři a kritici se tam dohadovali, jestli se dá označit za umělecké dílo. Tenhle film vysvětlí i těm, kteří ve škole pozor nedávali, proč se Kvílení považuje za umění a proč je zrovna tahle báseň tak významná. A k tomu z ní odrecituje podstatné pasáže, za doprovodu podivné animace a melancholického jazzové hudby.

Právě tyhle části patří podle mě mezi nejslabší části snímku, protože ani ta hudba ani ta animace neodpovídá zrovna tomu, co Ginsbergův proud vědomí vyvolává ve mně. Ovšem film je bohatá koláž a animace je jednom jedna z jejích kusů. Další je první veřejná recitace Kvílení v San Franciscu, Ginsbergovy vzpomínky na minulost, záznam rozhovoru s autorem i záběry ze soudu. Ne tedy konkrétní archivní záznamy, ale scény věrně přehrané současnými herci, všemi přesvědčivými i přesto, že každý vypadá o třídu líp než jeho předobraz.

Tahle koláž dohromady tvoří film dost originální na to, aby nedělal ostudu stejnojmenné básni, o níž je především. Jeho autoři, Rob Epstein a Jeffrey Friedman, jsou zkušení dokumentaristi se zájmem o homosexuální tématiku a obojí je na filmu vidět. Ginsberg byl i gay a jeho zkušenost z poválečných USA se taky promítá do smutného kvílení o osudu všech outsiderů Ameriky. Snímek sice není tak provokativní jako báseň, ale s upřímným zaujetím zachycuje malý kus důležité historie. Takže se ho vyplatí vidět nejen kvůli magnetickému Jamesi Francovi.

jak se film snaží podobat své básni
upřímné nadšení tvůrců pro beatníky
že má čas vysvětlit okolnosti vzniku i význam Kvílení
jak se James Franco ponořil do osoby Ginsberga
obsazení Davida Strathairna a Jona Hamma do rolích advokátů

animované pasáže a jejich doprovodná hudba
že titulky upřednostňují známá jména

Hodnocení: 75 %

Howl, USA 2010, 90 minut. Režie Rob Epstein, Jeffrey Friedman, hrají James Franco, David Strathairn, Jon Hamm, Bob Balaban, Todd Rotondi, Jon Prescott, Mary – Louise Parker, Jeff Daniels, Treat Williams, Alessandro Nivola. Premiéra 11. 11. 2010.

15.11.2010 12:04| autor: Aneta K.