Recenze: Královská aféra

Elegantní, inteligentní, strhující drama z obzvlášť zajímavé epizody z dánské historie nabízí víc než jen romantiku na krásných českých lokacích.

O dánské historii se u nás ve škole neučí, ale to neznamená, že by se v ní nevyskytovaly epizody dostatečně šťavnatě a dramatické, aby podle nich mohl vzniknout zajímavý film. To, co se pár let dělo na královském dvoře kolem roku 1770, patří v Dánsku k nejznámějším kouskům z dějepisu. Není divu. V tomhle příběhu nechybí láska, zrada, ideály, politika, narození ani smrt.

Někdo v Hollywoodu by tohle všechno mohl osekat na běžný milostný trojúhelník. Mladinká královna přesazená do Dánska z Anglie si na dvoře nerozumí se svým manželem, Kristiánem VII. o němž se dodnes odborníci přou, jakou duševní chorobou přesně trpěl. Pak na dvůr přichází osobitý německý lékař Struensee, v roli králova osobní lékaře a přítele, jehož osvícenské ideály sečtělou královnu zaujmou. Vzájemná přitažlivost dojde až k nebezpečné aféře, Struenseeho vliv stoupá a chvíli všichni tři žijí šťastně spolu a vládnou Dánsku. Ale protože nejsme v pohádce, takové uspořádání, které pije krev tolika odstaveným šlechticům, nemůže vydržet.

V rukou režiséra Nikolaje Arcela se ale milostné drama proplétá s politickým dramatem o reformátorovi, který se dostal k moci a nechal se jí zkazit jako ti před ním, kterými opovrhoval. Film, který oplývá krásnými dobovými kostýmy, přepychovými interiéry a lokacemi (většinou nalezenými v České republice), dokáže působit blízce a současně, díky emocím a díky skvělým hercům. Ti své historické postavy předvádějí jako obyčejné lidi, s chybami a slabostmi, kvůli nimž se nedají jen tak odbýt jako jednoznační hrdinové či padouši.

Vyniká především ústřední trio, krásný vycházející talent Alicia Vikander, která se za dva měsíce kvůli roli naučila Dánsky, protože sama pochází ze Švédska, charismatická dánská hvězda Mads Mikkelsen a filmový debutant Mikkel Boe Følsgaard, který po právu získal letos na Berlinale cenu za to, že svého smutného narušeného krále neodsoudil jen k roli nepříčetné loutky.

Na festivalu v Berlíně porota ocenila i scénář snímku, nejen proto, že jako jeden z mála soutěžních filmů měla Královská aféra pořádný příběh s napínavou zápletkou. Ač natočený s konveční elegancí, tato připomínka, že často ani nejlepší úmysly nestačí, je na svůj žánr nebývale inteligentní a komplexní.

En Kongelig Affære, Dánsko/Švédsko/Česko/Německo 2012, 137 min. Režie Nikolaj Arcel, hrají Mads Mikkelsen, Alicia Vikander, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Cyron Bjørn Melville, Erika Gunther. Premiéra 12. 4. 2012.

11.4.2012 12:00| autor: Aneta K.