Recenze: Dluh

Dvě talentované dámy vévodí napínavému filmu o hrdinství, tíze života ve lži a doteku zla, který se otiskne do kůže a nikdy nezmizí…

Příběh o triu agentů Mossadu, kteří v 60. letech měli za úkol dopadnout nacistického zločince a pak třicet let lhali o tom, jak se jim to povedlo, už jako film vznikl v roce 2007. Ale kdo u nás sleduje a vůbec může sledovat izraelské filmy. Americký remake nabitý známými herci se sice k nám do kin dostal se zpožděním, protože producentské studio Miramax mezitím stihlo skoro zkrachovat. Ale dorazil. Naštěstí.

A tak na nás čeká příběh vyprávěný ve dvou časových rovinách, v jedné agenty hrají Sam Worthington, Marton Csokas a Jessica Chastain, o třicet let později postavy zestárnou do tváří Ciarána Hindse, Toma Wilkinsona a Helen Mirren. A čeká nás taky film vyprávěný ve třech mírně odlišných částech.

Ta první je napínavá akce, kde se plánuje a provede zneškodnění německého lékaře s mengelovskými rysy, nyní zdánlivě mírumilovného gynekologa, a nepovede jeho převoz za hranice. Ta druhá, nejlepší, je napínavý psychologický thriller, kdy zajatá inteligentní zrůda začne ještě dál rozkládat klaustrofobické a vyhrocené vztahy mezi židovskými agenty zavřenými v jednom nuzném bytě. A pak přijde čas na opožděné vyřizování účtů a výčitek svědomí, čehož se chápe Helen Mirren. V závěru, který bohužel postrádá předchozí tah i vzrušení. A poněkud těžkopádně  a i proto neuspokojivě předkládá velké myšlenky, o životě ve lži a o povaze hrdinství a o nesmazatelného doteku zla.

Tak nakonec spolu se smutkem, který v sobě nese sám film, zůstává i trochu smutek, že tenhle thriller odlišný od ostatních nedopadl ještě lépe. Zvlášť když ho režíroval John Madden (stejně jako Zamilovaného Shakespeara) a napsal i Matthew Vaughn (autor X-Men, Kick-Ass nebo Po krk v extázi). Pokud se ale chcete přesvědčit, proč se teď tolik píše o vycházející hvězdě Jessice Chastain, nenajdete lepší film. Její křehká i odvážná Rachel, která dokáže polonahá z gynekologického křesla omráčit zločince, ale nedokáže si správně vybrat manžela, je podmanivě výjimečná.

napětí a atmosféra
křehkost Jessicy Chastain a důstojná tvrdost Helen Mirren
skrytá zranitelnost Sama Wortingtona
nenápadná děsivost Jespera Christensena v roli nacisty
scény z 60. let, hlavně ty, v nichž se lékař snaží provokovat své věznitele
přesvědčivé prostředí, kde se vše odehrává
používání cizích řečí

že závěr odehrávaný v roce 1997 není tak dobrý
že závěrečné snahy o hlubokomyslnost jsou těžkopádné
izraelský přízvuk anglicky mluvícího obsazení

The Debt, USA 2010, 113 minut. Režie John Madden, hrají Jessica Chastain, Helen Mirren, Sam Worthington, Marton Csokas, Jesper Christensen, Tom Wilkinson, Ciarán Hinds, Romi Aboulafia. Premiéra 27. 10. 2011.

2.11.2011 12:00| autor: Aneta K.