Recenze: Benga v záloze

Mark Wahlberg a Will Ferrell? Docela netradiční dvojka detektivů. Benga v záloze jsou ale taky docela netradiční policejní komedie. Naštěstí.

V hodně krimi filmových akcích se po ulicích prohání duo velmi cool detektivů, co střílí na padouchy i za drobné přestupky a s chutí demoluje veřejný majetek během šílených automobilových honiček. Tady taky, a vypadají jako Samuel L. JacksonDwayne Johnson. Ale to nejsou hrdinové tohoto filmu. Hrdiny jsou benga v záloze. Spokojený, spořádaný úředníček, který řídí auto na hybridní pohon, a suspendovaný policajt, věčně naštvaný, že se v jeho životě nic neděje, a že musí mít za parťáka moulu. Prvního hraje komik duší i tělem Will Ferrell, druhého svalnatá akční hvězda Mark Wahlberg, který se po Mám rád Huckabees ke komedii konečně zase vrátil.

Ale policejních akcí, kde vystupuje duo parťáků tak odlišných, že na sebe budou nejdřív vtipně štěkat a pak se během velké akce, v níž dokážou své schopnosti, spřátelí až do smrti, existuje taky dost. Benga mají něco navíc. Nápady. Jak si z tohohle věčného žánru vystřelit, jak si vystřelit z postav i z herců i z populární kultury. Ne vždycky se jim to povede, a třeba vulgární žerty, které si vyměňuje manželský pár (Eva Mendes a Will Ferrell), nebo scény s bláznivou bývalou přítelkyní, se mé bránice moc nedotkly. Zato jiné vtipy si budu pamatovat dlouho, třeba když se policajti servou na pohřbu a kvůli dekoru u toho musí všichni šeptat…  Ještě bych mohla zmínit další oblíbené scény, ale nechci všechno prozrazovat a kazit předem.

Benga natočil Adam McKay, dlouholetý režisér Ferrellových taškařic (těch, co u nás nejsou moc známé). Pod všechnou tou srandou tu chce ještě zcela vážně kritizovat praktiky velkých firem a jejich vinu na dnešní ekonomické krizi. Záběr má tedy jeho film dost široký a úplně všechno nepobere. Je sešitý z tolika různých scének, že nedrží úplně pohromadě. Ale tak si mě získal svou náladou dobrosrdečné frašky, výrazně oživené výbuchy zábavných vnuknutí originality, že ji doručuji i těm, co nemají slabost pro Marka Wahlberga.

jak se Mark Wahlberg vyjímá v komedii
účast britského komika Steva Coogana
mnoho originálních vtipů parodujících klišé žánru, rvačka na pohřbu a především
Wahlbergova reakce, když poprvé uvidí Evu Mendes

některé vulgární hlášky
únavnost pár průběžně opakovaných vtipů
že je film trochu zmatený a nesourodý

The Other Guys, USA 2010, 107 minut. Režie Adam McKay, hrají Mark Wahlberg, Will Ferrell, Eva Mendes, Michael Keaton, Steve Coogan, Samuel L. Jackson, Dwayne Johnson, Ray Stevenson. Premiéra 25. 11. 2010.

26.11.2010 2:00| autor: Aneta K.