Coca-Cola slaví 125 let: příběh nejslavnější značky světa

Tento tmavý, kofeinový a silně bublinkový nápoj zná snad celý svět. Coca Cola je druhým nejznámějším souslovím na Zemi a své popularitě se těší už 124 let! Jak vlastně celá „Cola-manie“ začala?

Není od věci, že bezejmenný nápojový sirup vyrobil lékárník John Pemberton. Cílem bylo vyvinout nápoj, který bude lékem proti chřipce, ale zároveň nápojem, který osvěží.  Stalo se tak v Atlantě, roku 1886 v USA.

Pembertonův společník, F. Robinson, pro lepší prodejnost nápoje vytvořil svým osobitým rukopisem v rychlosti (jen tak od oka) logo – na kus papíru načrtnul dvě slova – Coca Cola.  Kdyby si svůj výkres nechal patentovat, jeho rodina by si nemusela již nikdy dělat starosti o peníze. Dnešní úspěch této značky je nepopsatelný, zisky firmy se pohybují v řádech milionů dolarů měsíčně. Češi ji poprvé ochutnali po ukončení druhé světové války.

Tajná receptura
Původní receptura byla dokonce už jednou změněna, ale po neúspěchu se výrobce vrátil k původnímu složení. Přesný recept je tajný, co však víme, je, že přečištěná voda se smíchá s koncentrátem, a tak vznikne sirup, který je základem nealkoholického moku. K tekutině obsahující přesný poměr vody a sirupu se přidá oxid uhličitý. Hotový nápoj je na uzavřené lince plněn do přísně kontrolovaných láhví.

Novodobé výmysly
Coca-Cola vytáhla do nového boje, tentokrát to však není proti svému největšímu nepříteli na poli nápojů, což je Pepsi, ale spíše proti nadváze. Coca-Cola vytvořila tříletý plán, jak zatraktivnit dietní nápoj Diet Coke, nebo Coca-Cola Light. Zrovna v nedávné době zhubnul Karl Lagerfeld, ikona módního businessu, přes 90 liber pouze tím, že jedl dušenou zeleninu a dietní colu. Počátkem léta se tak na thu objeví limitovaná edice sklenic coly se siluetou od Karla Lagerfelda. Pro návrháře je to již druhá spolupráce s Coca-Colou, před rokem spolupracoval také v kampani na Diet Coke, kdy byly lahve okrášleny kamínky od Swarovského. Sám Lagerfeld ke kampani prohlásil, že je to pro něj velmi vzrušující, neboť se mu jednak líbí myšlenka a jednak nic jiného než dietní colu nepije. Je pro něj tudíž potěšením dělat kampaň s lidmi, které má rád a na produkt, který miluje.

10 „nej“ ze „života“ Coca-coly:

– Nejméně 191 litrů (678 lahví) Coly – tolik by připadlo na každého obyvatele zeměkoule, kdyby se všechna dosud vyrobená Coca-Cola naplnila do láhví a ty byly rovnoměrně rozděleny celému lidstvu.

– Nejmonstróznejší emblém – se nachází v Aricu v Chile, na vrchu “El Hacha”. Je zhotovený ze 70 000 kusů skleněných láhví o váze 7 kilogramů a jeho rozměry jsou: šířka 122 metrů, výška 40 metrů.

– Nejníže položená výrobna Coca-Cola se nachází v Holandsku – vstup do výrobny Schiedam se nachází ve výšce 2 cm nad hladinou moře.

– Nejúčinnější reklamy Coca-Cola se dostaly na první místa evropských i amerických hitparád – Skladba „First Time“ od Robina Becka se objevila v evropských hitparádách, skladba „I’d Like to Teach the World to Sing“ se dostala do americké Top 10, v roce 1995 se reklamní skladba Cherry Coku stala druhou nejoblíbenější skladbou španělské hitparády.

– Největší nástěnná malba v Asii znázorňuje plechovku Coca-Cola o rozměrech 61×55 metrů – ručně malovaný obraz, jehož realizace trvala tři a půl měsíce, se nachází na boční zdi výrobny Coca-Cola Swire v Shatinu. Tato 18patrová budova je zároveň nejvyšší výrobnou Coca-Cola na světě.

– Nejsrozumitelnějším výrazem je Coca-Cola v Jižní Africe – „Colová“ reklama bývá umístěna na taxících, shoduje v 11 místních dialektech s významem slova “hello”.

– Nejkosmopolitnější název pro ostrov, pláž, nebo rovnou stát je výraz, který zná každý – řada míst na zeměkouli nese název Coca-Coly, jedním z nich je i pláž na atlantickém pobřeží v Hondurasu, kde dříve stála výrobna Coca-Coly.

– Nejstarší a zcela první exteriérovou reklamou je – ručně malovaná reklama s emblémem Coca-Cola z roku 1894 se dodnes nachází na svém původním místě: ve městě Cartersville v Georgii.

– Nejjižněji položená výrobna Coca-Cola – se nachází v Argentině ve vzdálenosti zhruba 1 120 kilometrů od Antarktidy a známým nápojem zásobuje Ohňovou zemi.

– Nejrozsáhlejší území zásobuje nápojem Coca-Cola brazilská výrobna Simoes – kromě údolí Amazonky je součástí tohoto území 6 brazilských provincií a její celková rozloha činí 3 578 500 km². Jedná se o území, které je třináctkrát větší než Indie, i když počet jeho obyvatel dosahuje necelého 1 % populace Indie.

8.5.2011 12:00| autor: Lucie Elen

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist