Jak má vypadat správný životopis?

Životopis neboli curriculum vitae, je jedním z dokumentů, které mohou ovlivnit náš budoucí život. Bohužel mnoho z nás ho neumí správně napsat, nevědí, co do něj patří a co nikoli. Díky tomu pak nemusí projít ani do prvních kol pohovorů.

Kvalita zpracování životopisu může rozhodnout o budoucím osudu každého člověka, který hledá zaměstnání. Mnoho lidí neumí životopis napsat nebo jeho přípravu podceňují, neuvědomují si ovšem, že právě tento dokument je jejich první vizitkou u potenciálního zaměstnavatele. Životopis by si měl každý pravidelně aktualizovat a dbát na jeho kvalitu, nikdy totiž nevíme, kdy ho budeme potřebovat.


Jak by měl správný životopis vypadat?

Jeho rozsah by neměl přesáhnout dvě A4. V posledních letech se nejvíce používá tzv. strukturovaný životopis, tedy napsaný v bodech. Dokument je třeba rozdělit na několik částí:

1. Osobní údaje

V této části nejprve uveďte vaše jméno a příjmení, dále pak datum narození, adresu bydliště a vaše kontakty (telefonní číslo a e-mail).


2. Praxe / pracovní zkušenosti

I tuto část životopisu pište chronologicky – od poslední pozice až po počátky vaší kariéry. Nezapomeňte napsat jméno instituce, pozici a časové období od kdy do kdy jste danou pozici zastávali a heslovitě popište náplň práce u každého zaměstnavatele.

3. Vzdělání

U bodu vzdělání nejdříve uvádějte to nejvyšší dosažené a uveďte datum začátku a konce studia. Nezapomeňte uvést také dlouhodobá školení a kurzy, které jste absolvovali.


4. Jazykové znalosti

U tohoto bodu vypište jazyky, které ovládáte aktivně nebo pasivně.


5. Počítačové znalosti

Zde uveďte programy, se kterými umíte pracovat a na jaké úrovni.

6. Ostatní dovednosti

V závěrečné části životopisu je prostor pro informace o vašich dalších znalostech nebo certifikátech, které jste získali (např. státní zkoušky, řidičský průkaz, vzdělávací kurzy apod.)

Životopis by měl být vždy doplněn motivačním dopisem. Existuje celá řada pozic, u kterých se bez něj neobejdete. Jeho úkolem je zaujmout personalistu nebo zaměstnavatele, u něhož se o práci ucházíte. Text pište vždy do samostatného dokumentu, který zašlete spolu s životopisem. Motivační dopis by neměl být příliš obsáhlý – cca 1/2 strany A4, ale zároveň musí být výstižný. Snažte se být originální a nebojte se prodat silné stránky vaší osobnosti.

Z jeho textu by mělo byt patrné, z jakého důvodu chcete zaměstnání vykonávat a proč si o sobě myslíte, že jste právě vy tím pravým kandidátem. Pokud reagujete na více pracovních nabídek, pište každý dopis samostatně na danou pozici. „Motivační dopis je spolu s životopisem důležitý dokument, který by měl být součástí prezentace každého uchazeče o pracovní místo.

Femina tip:

Kde hledat vzory životopisů a motivačních dopisů?

Existuje celá řada publikací nebo internetových stránek, kde najdete inspiraci. Konkrétní vzory životopisů nebo motivačních dopisů jsou k dispozici také na internetových stránkách pracovního portálu www.monster.cz, konkrétně v sekci Rady a tipy. Na těchto stránkách najdete také tisíce volných pracovních pozic s možností okamžité odpovědi.

8.7.2009 12:00| autor: Redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist