Laureát na Nobelovu cenu tvrdí: Brokolice způsobuje rakovinu!

Rána pro milovníky zdravé stravy a možná dobrá zpráva pro ty, kteří si raději než ovoce a zeleninu dají pečeni. Už se nemusí nutit do konzumace brokolice a dalších „superpotravin“!

A pozor, tohle není žádná kachna! Že brokolice, ale například i borůvky napáchají více škody než užitku tvrdí renomovaný vědec a laureát na Nobelovu cenu Američan James Watson. Až doposud se věřilo, že antioxidanty, které obsahují vitaminové doplňky, některé druhy ovoce a zeleniny, ale i léky proti rakovině, na sebe váží kyslíkové molekuly, kterým se říká volné radikály. A to není podle Watsona příliš zdraví prospěšné. Právě kyslíkové molekuly totiž mohou sehrát důležitou úlohu při boji proti rakovině, takže zbavovat se jich může být kontraproduktivní.

[[related]]

Vědec, který se vlivem antioxidantů zabývá už řádku let, svou studii zveřejnil v odborném časopise Royal Society. „Existuje mnoho studií, které tvrdí, že antioxidanty, jež obsahují vitaminy A, C, E a selen, nemají žádný efekt a nepomáhají bojovat proti rakovině. Naproti tomu mírně zkracují život těm, kteří je přijímají. Obzvláště nebezpečný pak může být vitamin E,“ píše badatel ve své odborné stati. A co vše vlastně patří mezi tzv. „superpotraviny“, jejichž léčivé účinky ve své studii popírá?

Top 6 „superpotravin“ obsahujících antioxidanty

  1. Brokolice

    Protirakovinotvorně podle testů působí vyšší hladina sulforafanu – ten se vyskytuje i v další brukvovité zelenině. Je bohatá na vitamin C, vlákninu a vitamin K, které posilují kosti a pomáhají proti vzniku krevních sraženin.

  2. Borůvky

    Dobré v boji proti času. Kromě antioxidantů obsahují vitamin C.

  3. Sladké brambory

    Je v nich velké množství vitaminu A, který chrání kůži, oči a posiluje imunitu.

  4. Bobule goji (kustovnice čínská)

    Tohle ovoce velikosti hrozinek obsahuje více vitaminu C než pomeranče, více vitaminu A než mrkev a více železa než maso.

  5. Kiwi

    Říká se, že díky polyfenolům, které se nacházejí rovněž v červeném víně, pomáhá bojovat proti srdečním chorobám. Kromě spousty antioxidantů obsahuje samozřejmě i vitamin C.

  6. Zelený čaj

    Váže na sebe volné radikály, které podle mnoha studií způsobují rakovinu. Je dobrý při boji s obezitou a pomáhá snižovat „zlý“ cholesterol.

A pak se v tom má člověk vyznat, že? Myslím, že nejlepší je řídit se vlastní intuicí a selským rozumem, než věčnými výzkumy, které popírají vše, co dosud bylo zjištěno.

Foto: Profimedia.cz
25.1.2013 8:00| autor: Marta Dostoupilová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist