Kosmetika a alergie

Tzv. alergenní kosmetiku nepoznáte na první pohled. Pro každého to totiž může být něco úplně jiného…

Špatné přísady?

Přibližně v roce 2003 se rozpoutala aféra s konzervačním činidlem MDGN (methyldibromo glutaronitrile), což je silný kontaktní alergen. Tato látka je obsažena v určitých kosmetických výrobcích a to dokonce i v těch, které jsou označeny názvem „hypoalergenní“.
Časopis D-Test uvedl, že obsah MDGN je v souladu s platnými předpisy a výrobky s jeho obsahem nelze považovat za nebezpečné a omezovat jejich distribuci. Některé obchodní domy a drogerie tuto kosmetiku i nadále prodávají. A tak vlastně není zcela zřejmé, jak hodně je tato látka nebezpečná.
Je obsažena dokonce i v dětských krémech z lékárny. A i na tuto alergenní látku se může ale nemusí projevit žádná reakce.

Nejen chemie je na vině

Obecně platí, že čím více konzervačních látek výrobek obsahuje, tím snáze může vyvolat alergickou reakci. Ale není to rozhodně jediné pravidlo. Pleť může přecitlivěle reagovat i na běžné složky kosmetiky jako je ovčí tuk (lanolin), parfémy nebo barviva.
Ani čistě přírodní kosmetika není bez rizika. Takový heřmánek je extra silný alergen a dokáže na obličeji vykouzlit báječný otok a rudé skvrny. Riziková je i bílkovina kravského mléka, tedy krémy s přídavkem tvarohu nebo jiných mléčných složek.

Spojení se sluncem – nic moc!

Také tuky nebo emulgátory obsažené v opalovací kosmetice ve spojení s dlouhým opalováním mohou způsobit silný pocit svědění, červené skvrny na kůži, pupeny a malé puchýřky. Podle těchto pupínků, které jsou podobné těm, jaké se tvoří při akné, vznikl hovorový název Mallorka-akné, ačkoli stav nemá s pravou akné nic společného. Pupínky zmizí po několika dnech, na zmírnění lze použít léky na alergii.

Alergickou reakci může vyvolat i to, co sníme a navenek se tvářit jako kontaktní alergie. Léky a potraviny (například pastinák či třezalka) můžou obsahovat látky, které jsou vstřebány střevem a rozneseny krví do celého těla a samozřejmě i do pokožky.

K poškození kožních buněk může dojít, když se spojí s intenzivním opalováním či soláriem. Za pár hodin se dostaví potíže, například pálení, píchání, otoky a zčervenání v místě ozáření, stejně jako silné spáleniny (fototoxická reakce).
Na těchto reakcích se mohou podílet éterické oleje, které jsou obsaženy například v čaji Earl-Grey, zrádná jsou v tomto směru i umělá sladidla.

Takže nezbývá než vybírat metodou pokus-omyl tu nejvhodnější kosmetiku a v případě velkých potíží se poradit s dermatologem.

Jenže ono koneckonců platí: čím méně toho na pleť dáme, tím lépe.

14.2.2008 12:00| autor: Renata Petříčková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist