Jak na menstruační bolesti? Devět rad, které ti pomohou

Každý měsíc se to opakuje, vždy s příchodem menstruace máš neskutečné bolesti a nejraději bys nevytáhla paty z domu a zůstala ležet v posteli celý den? Bolesti při periodě nejsou ničím neobvyklé, ale proč se zbytečně trápit, když existuje spousty rad, jak proti nim bojovat?

bolesti-2-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

Dopřáváš si hojně cukru, kofeinu a málo se hýbeš? Není pak divu, že při menstruaci trpíš jako zvíře. Bolestivé křeče totiž souvisí i s tvým životním stylem, poradíme ti, co dělat, aby tvoje dny byly snesitelnější.

Stop alkoholu a kofeinu

Propařila jsi víkend a v pondělí jsi dostala měsíčky? Tak to kromě klasické kocoviny tě nejspíše trápí ještě menstruační křeče. Ale zbytečně. Postačí, když si dáš od alkoholu pauzu a uvidíš, jak se bolesti zmírní. Stejně tak i s kofeinem, ten totiž bolest ještě znásobí, protože má stimulační účinky.

Omez cukr i cigarety

Několik dní před očekávanou periodou bys neměla jíst sladké a pokud jsi kuřačka, sniž počet cigaret na minimum. Většina žen má takové zkušenosti, že když se láduje před menstruací čokoládou, citelně to pak poznají, naopak, když se ve sladkostech drží zpátky, nemívají tak velké bolesti. Stejné je to u cigaret, proto pokud si s tímto zlozvykem ještě nepřestala, zkus pár dní před menstruací méně kouřit.

Potraviny bohaté na železo

Železo ti pomůže v boji proti křečím, proto si v době periody dopřej potraviny, které jej obsahují. Najdeš ho ve špenátu, brokolici či například v hořké čokoládě. Je také v luštěninách, ale s nimi opatrně, protože nadýmají, a pokud tě zrovna trápí menstruační bolesti, není vhodné, aby ses k tomu ještě nafoukla. Obecně bys během menstruace neměla jíst potraviny, které tě nadýmají, protože bolesti pak budou ještě větší.

Teplo na břicho

Velkým pomocníkem při menstruaci je teplo. Horká sprcha ti zaručeně pomůže a příjemně tě uvolní, doporučuje se i láhev naplněná teplou vodou, kterou si přiložíš na břicho. Vyhni se chladu a zahřej se teplým čajem.

Bylinky

Už naše babičky věděly, že bylinky jsou poklad. Při bolestech při menstruaci nasaď heřmánkový či kontryhelový čaj. Napětí uvolní i kmín a skořice. Odborníci doporučují i mateřídoušku nebo hluchavku. V lékárně si také můžeš koupit bylinkovou směs přímo určenou na bolestivou menstruaci. Je to určitě šetrnější než klasické prášky proti bolesti.

Rozhýbej to

Je nám jasné, že na nějaký sport nemáš v první den menstruace ani pomyšlení, a také ti nedoporučujeme při velkých bolestech ujet dvacet kilometrů na kole. Ale jemnější cvičení ti pomůže. Příjemně tě uvolní a zbaví tě velkých křečí. Doporučujeme pilates či jógu nebo krátkou procházku.

Provoň si den

Aromaterapie je bezesporu účinnou léčivou silou při různých potížích, tak proč ji nevyzkoušet i při menstruačních bolestech. Éterické oleje či vonné svíčky tě zklidní a uvolní. Pomáhá také masáž olejem, a to zejména z římského heřmánku.

Jdi na to přes psychiku

Na bolesti při menstruaci má také velký vliv psychika, proto poslouchej své tělo, vyvaruj se stresu a uprav si životosprávu. Menstruaci musíš vnitřně přijmout, a uvědomit si, že tohle tě právě dělá ženou. Během menstruace bys měla zvolnit a užívat si chvíle pohody, jestli to jen trochu jde, udělej si večer jen pro sebe s tvou oblíbenou knížkou a vonnou svíčkou a vykašli se na gruntování a jiné povinnosti.

Kdy jít k lékaři?

Jestli tě ale trápí křeče jako hrom, určitě se svěř svému gynekologovi. Silné bolesti a motání hlavy může být sice způsobeno hormonálními výkyvy, ale také mohou značit nějaký problém. Zpozornit bys měla také v případě, že je krvácení příliš silné nebo mimo tvůj cyklus.

A co ty? Patříš k těm ženám, co v prvních dnech menstruace sotva vstanou z postele a jsou naprosto nepoužitelné nebo tě tyto věci netrápí? Napiš nám do diskuze tip, jak menstruační bolesti zastavit.

foto-zdroj: shutterstock.com

5.12.2019 6:00| autor: Alžběta Bublanová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist